آغاز امامت قائم آل محمد (عج)

شنبه 24 مهر 1400 - 9:27:39
آغاز امامت قائم آل محمد (عج)

نهم ماه ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان(عج)، آغاز شروع وحدت بیشتر مسلمانان است.

تهران- الکوثرهشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه. ق، امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار حضرت مهدی(عج) به شهادت رسیدند و تمام معارف و علوم شان به امام زمان(عج) منتقل و امامت و هدایت انسان‌ها به ایشان رسید. نهم ماه ربیع‌الاول شروع دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه است.

بنا بر فرمایش حضرت محمد(ص) که فرمودند: «۱۲خلیفه و جانشین برای من می‌آید» و روایت‌های بسیاری که بر این مساله مهر تایید می‌زند، حضرت قائم(عج) به عنوان امام دوازدهم شیعیان جهان هستند و حتی اهل سنت هم اصل امام مهدی(عج) را قبول دارند.
آغاز امامت مهدی صاحب زمان (عج)، ولایت امامی است که همه جهان در انتظارشان هستند.

انتظار مهم‌ترین وظیفه ما در دوران غیبت ایشان است و منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) در طول تاریخ انتظار و هم اکنون به دنبال تحقق عدالت راستین درونی و بیرونی هستند که لازمه این چنین عدالتی، امید، تحرک، شور، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، خروش، صلابت و قیام (ضد قعود و سکون) به همراه اعتقاد صحیح توحیدی، محمّدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات می‌باشد.
 

آغاز امامت امام زمان (عج)، شروع وحدت بیشتر مسلمانان

روز آغاز امامت امام زمان (عج) در مناسبت‌های رسمی کشور، در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. نگاه اهل‌بیت (ع) همانند نگاه قرآن بر مساوات میان مسلمانان متمرکز بوده، بنابراین آغاز امامت، ولی عصر (عج) روزی است که با تاکید بر برادری و برابری و همچنین «ید واحده» بودن مسلمان‌ها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزه‌ای بر تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار می‌رود.

پاسداشت چنین روزی در برهه‌ای از زمان که کشوری مانند عربستان سعودی به جای آن که با ایران و دیگر کشور‌های اسلامی ارتباط بهتری داشته باشد، با یهودیان و صهیونیست‌ها رفاقت می‌کند، بسیار حساس و ضروری است، چرا که رفاقت با دشمنان اسلام سبب مخدوش شدن اتحاد و دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای میان مسلمانان و گرامیداشت چنین مراسم باشکوهی، فراهم آورنده زمینه‌های حفظ ارزش‌های میان مسلمانان محسوب می‌شود.

تفاوت مهدی موعود (عج) با دیگر ائمه پیشین در این است که ایشان امام زمان، زنده و حاضر هستند و به نوعی اختصاص به همه افرادی دارند که در این عصر زندگی می‌کنند؛ پس لازم است از وجود مقدس ایشان به عنوان واسطه فیض الهی و رابط میان زمین و آسمان بهره‌ها برد و مناسبت‌های مربوط به ایشان به بهترین شیوه، ارج نهاد شود.

مهدویت و اهمیت خاص آن در جهان

از دیدگاه دشمنان اسلام شیعه دو بال مهم دارد که یکی عاشورا و دیگری مهدویت محسوب می‌شود. عاشورا به اندازه کافی از اهمیت در میان اجتماع برخوردار است، اما مهدویت گاهی با غفلت‌هایی همراه شد که درج این مناسبت نشان از اهمیت ویژه این روز دارد.

عده‌ای در فضای مجازی مسایلی را مطرح می‌کنند مبنی بر این که عزاداری برای از دنیا رفتن یک امام نباید همزمان با جشن برای امامت امام دیگری باشد. این مطلب هرچند درست و مورد قبول است و در تاریخ هم چنین سابقه‌ای وجود ندارد، اما باید گفت که اهمیت این روز موجب پاسداشت آن خواهد بود و نه جشن به آن معنا که بهانه جویان مد نظر دارند.

شیعیان باید با هوشیاری در گرامیداشت این روز پر اهمیت، شادمانی خود را سمت و سویی سوق دهند که از هرگونه تفرقه و اهانت به مقدسات جلوگیری شود و توجه نکردن به این مساله سوء استفاده دشمن را در پی دارد.

همچنین بخوانید:

دعای فرج؛ بهترین دعا در آخرالزمان

زیارت امام زمان (عج) بعد از نماز صبح با صدای استاد فرهمند

مهدویت مساله‌ای است که حتی غیر مسلمانان نیز آن را قبول دارند، این که منجی برای نجات بشر خواهد آمد. حضرت مهدی (عج) مورد قبول همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی هستند، هرچند در جزییات این پذیرش اختلاف‌هایی به چشم می‌خورد، اما در کلیات، حضرت مهدی موعود (عج) مورد پذیرش عمومی هستند که باید سعی شود با برادران اهل سنت تعارضی ایجاد نشود.

تمرکز بر اصل امامت امام زمان (عج) و دوری از حواشی

رؤیت آن حضرت را بر پایه روایت‌هایی که از امام عصر (عج) موجود است، نمی‌توان تأیید کرد، زیرا حضرت، خود فرمودند: «اگر کسی ادعایی در این باره داشت، تکذیب کنید» و چنین دیداری اتفاق نیفتاد مگر علمای بزرگی که ارتباطی با امام زمان (عج) داشتند و خودشان گفتند: «در زمان حیات ما این مساله را منتشر نکنید.»

در مورد ارتباط با امام عصر (عج) با افراد، اختلاف‌هایی هست، هرچند مرحوم کافی مواردی از این موارد را بیان کرد. در این راستا، سایر ادعا‌هایی که از طرف عده‌ای سودجو صورت می‌گیرد نباید مورد وثوق قرار گیرد.

حضرت قائم (عج) برپایه فرمایش حضرت محمد (ص) که فرمودند: «۱۲ خلیفه و جانشین برای من می‌آید» و روایت‌های بسیاری که بر این مساله مهر تایید می‌زند، به عنوان امام دوازدهم شیعیان جهان هستند و حتی اهل سنت هم اصل امام مهدی (عج) را قبول دارند. اعتقاد به منجی در میان همه ادیان جهان، اعم از یهود و مسیح و حتی بودا، وجود دارد که برای مسلمانان، این منجی، مهدی موعود (عج) محسوب می‌شود.

اهمیت این مساله اجازه ورود به مباحثی را که در حواشی عنوان می‌شود نمی‌دهد از جمله این شایعات که: «نشانه‌ای رخ داده است، امام عصر (عج) به زودی ظهور می‌کنند، ظهور از خراسان با پرچمی سیاه یا در سوریه اتفاق می‌افتد، عربستان میزبان امام زمان خواهد بود و ...» که نمی‌توان بر این شایعات صحه گذاشت. همچنین ادعا‌های زیادی از جانب افراد مبنی بر داشتن نیابت از طرف آن حضرت مطرح می‌شود که به این مسایل بی اساس به هیچ عنوان نباید ترتیب اثر داد.

انتظار؛ مهم‌ترین وظیفه در دوران غیبت

شیعیان با حرکت بر مدار قرآن و در مسیر آن حضرت (عج)، اهل بیت (ع)، دین و مذهب، باید سایر مسلمان‌ها را حرکت دهند تا توحید، ایمان و اخلاق برقرار بماند.
آغاز امامت امام دوازدهم (عج)، ولایت امامی است که همه جهان در انتظار ایشان به سر می‌برند. انتظار نیز باید به شیوه صحیح باشد یعنی با علم و عمل به آنچه از ما خواسته شده که همان دستورات الهی است. انتظار مهم‌ترین وظیفه در دوران غیبت امام عصر (عج) به شمار می‌رود و منتظر واقعی فردی است که اعمال، عبادت‌ها و آنچه واجب به شمار می‌رود، ترک نکند تا بهانه به دست سود جویان در این مسیر ندهد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
 


شنبه 24 مهر 1400 - 9:27:26

پربازدیدها