هاآرتص گزارش داد:

اسرائیل از اعمال فشار آمریکا بر ایران ناامید شده است

دو شنبه 19 مهر 1400 - 9:44:51
اسرائیل از اعمال فشار آمریکا بر ایران ناامید شده است

تهران- الکوثر: یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد: علیرغم نتیجه های رسمی اعلام شده از مذاکرات راهبردی اخیر مقامات امنیتی و دفاعی آمریکا و اسرائیل در واشنگتن، دولت جو بایدن از دیدگاه اسرائیل مبنی بر اعمال فشال بیشتر بر ایران استقبال نکرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه هاآرتص در بخشی از یک گزارش نوشت: دولت اسرائیل و  «وزارت دفاع» آن بیشتر و بیشتر از رویکرد آمریکا به مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در حال دل سرد شدن هستند. 
هاآرتص می افزاید: اسرائیل و آمریکا در غلبه بر اختلافات موجود در مواضعشان در گفت و گوی استراتژیکی هفته قبلشان در واشنگتن که به ریاست مشاوران امنیت ملی هر دوی آن ها برگزار شد، بار  دیگر شکست خوردند. با وجود این که مذاکرات به طور رسمی مثبت و کارآمد توصیف شد، هیچ توافقی درباره کاری که باید انجام شود، میان طرفین وجود ندارد. 
این روزنامه ادامه داد: اسرائیل از دولت بایدن خواسته است یک  «پلان B»  برای موقعی آماده کند که ایران نخواهد به مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین ادامه دهد. تماس های مقدماتی درباره از سرگیری مذاکرات گاه و بیگاه از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه 2021 برقرار شده اند، اگرچه به خاطر انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن به تعلیق درآمدند. 
در گزارش هاآرتص همچنین آمده است: اسرائیل از واشنگتن می خواهد با توجه به ادامه یافتن آنچه  «تخطی های ایران از محدودیت های اعمال شده بر آن در توافق هسته ای» خوانده شده، برای تحریم های سنگین مضاعف علیه ایران برنامه هایی داشته باشد. اما دولت آمریکا علاقه ای به این ایده نشان نمی دهد. در دیدگاه های بایدن در این باره هیچ اثری از فشار آوردن مستقیم و آشکار بر ایران یا قدرت نمایی نظامی به آن در خاورمیانه نبوده است. ایده ی قدرت نمایی نظامی به ایران ایده ای است که از نظر اسرائیل جای بررسی دارد. 
همچنین در گزارش هآرتص آمده است: با این وجود،  «مقامات دفاعی» اسرائیل گفته اند، آمریکایی ها حداقل نسبت به تحلیل اطلاعاتی پیش رفت برنامه هسته ای ایران مشتاق تر بوده اند. 
بر اساس این گزارش، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و اِیال هولاتا مشاور امنیت داخلی اسرائیل به همراه هیاتی از  مقامات دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکایی و اسرائیلی روز 5 اکتبر در واشنگتن دیدار کردند.
در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده بود: 
دو طرف درباره مهم ترین چالش هایی که بر امنیت و ثبات منطقه تاثیر می گذارند تبادل نظر کرده و عزم مشترکشان برای پرداختن به تهدیدهای پیش روی اسرائیل و شرکای منطقه ای را ابراز داشتند. سالیوان بر تعهد بنیادین رئیس جمهور بایدن نسبت به امنیت اسرائیل و نسبت به اطمینان یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته ای دست نیابد، تاکید کرد.  سالیوان توضیح داد که این دولت[آمریکا] بر این باور است دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است و در عین حال اشاره کرد که رئیس جمهور به وضوح گفته است، اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده روی آوردن به گزینه های دیگر است. 
 توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی(آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) منعقد شد اما پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از این توافق و در پی آن، با فاصله گرفتن تدریجی ایران از عمل کردن به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق که در نتیجه متحمل‌ شدن تحریم‌های آمریکا و عدم بهره‌مندی از منافع تعیین شده در برجام رخ داد، تا کنون به مرحله اجرایی شدن کامل نرسیده است.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 19 مهر 1400 - 9:41:28

پربازدیدها