تاشکند مخالف استقرار نظامیان آمریکایی در ازبکستان

یک شنبه 18 مهر 1400 - 12:6:12
تاشکند مخالف استقرار نظامیان آمریکایی در ازبکستان

تهران - الکوثر : در ادامه مخالفت های دولت ازبکستان با استقرار پایگاه نظامیان آمریکایی ، مقام های تاشکند بار دیگر مخالفت خود را تکرار کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در پی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پس از دو دهه اشغالگری ، ابتدا برخی از رسانه های غربی با طرح موضوع انتقال نیروهای نظامی آمریکا به جمهوری های آسیای مرکزی، تلاش کردند سران این کشورها را به همکاری با سیاست های آمریکا در منطقه راضی کنند. پیش از این ، روزنامه "وال استریت ژورنال" با استناد به منابع خود اعلام کرد:

"آمریکا خواستار استفاده احتمالی از پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی است".

منابع آمریکایی روزنامه وال استریت ژورنال استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی بعد از خروج ازخاک افغانستان درآسیای مرکزی را درتاجیکستان و ازبکستان امکانپذیر دانستند. در حقیقت ، ازبکستان و تاجیکستان به دلیل برخورداری از مرز مشترک با افغانستان ، مورد توجه آمریکا اعلام می شوند. این در حالی است که آمریکا تلاش می کند علاوه بر اهداف مورد نظر خود در افغانستان ، مشکلاتی برای کشورهای مستقل در سطح منطقه بویژه ایران ، روسیه و چین ایجاد کند. به همین دلیل ، علاوه بر سران آسیای مرکزی ، مخالفت ها با استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اسیای مرکزی جدی است.

در همین ارتباط ، "شیرعلی رضائیان" کارشناس تاجیکستان در مسائل سیاسی و امنیتی آسیای مرکزی معتقد است: "موضوع ایجاد پایگاه های قدرت های خارجی در آسیای مرکزی با توجه به فضای ژئوپلیتیک منطقه با حساسیت های روسیه روبرو خواهد شد. زیرا به طور رسمی روسیه تنها کشوری است که نیروهای نظامی خود را در آسیای مرکزی مستقر کرده است و نسبت به ورود هر کشور رقیب خود به این منطقه موضع منفی دارد".

به هر حال ، در ادامه روند تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای راضی کردن سران آسیای مرکزی  به همکاری و مساعدت با سیاست های این کشور، چنین به نظر می رسد که مقام های واشنگتن در اشکال مختلف به طرح پیشنهادهای خود به مقام های دولت ازبکستان اقدام می کنند. اما در ادامه مخالفت های مقام های دولت تاشکند ، "صادق صفایف" معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان نیز از خودداری گفتگو با آمریکا برای در اختیار قرار دادن پایگاه‌ نظامی به این کشور جهت استقرار تجهیزات و نیروهای عملیاتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- با هدف استفاده در افغانستان خبر داد. 

این مقام بلندپایه دولت ازبکستان همچنین اعلام کرد: "مقام های این کشور نمی‌توانند چنین مذاکره‌ای را با مقام های آمریکا انجام دهند چون قانون اجازه آن را نمی‌‌دهد".

اظهارات اخیر صادق صفایف نشان می دهد که برغم مخالفت دولت های آسیای مرکزی، مقام های آمریکا همچنان در تلاش هستند تا نیروهای نظامی ناتو را درازبکستان مستقر سازند. در عین حال ، در دکترین سیاست خارجی ازبکستان که در سال 2012 میلادی به تصویب رسید، بر مخالفت با حضور پایگاه های نظامی خارجی در قلمرو این کشور تاکید شده است. در این دکترین آمده است که ، ازبکستان در فعالیت های سازمان های نظامی - سیاسی شرکت نخواهد کرد.

البته اتخاذ چنین تصمیمی به برخی رویدادهای پیشین در ازبکستان مرتبط است. پس از حوادث "اندیجان" در سال 2005 میلادی و متعاقب آن خروج نظامیان آمریکا از این کشور، اتخاذ شده است. در سال‌های 2001 تا 2005 میلادی ، نیروی هوایی آمریکا از پایگاه هوایی "خان آباد" در اراضی ازبکستان استفاده می کرد.

این منطقه ، تنها 200 کیلومتر با مرز افغانستان فاصله دارد. نزدیک به 1500 نیرو و همچنین جنگنده و خودروهای نقل و انتقال آمریکایی شامل وسایل نقلیه F-15 و F-16 درخان آباد ازبکستان مستقر بودند. اما رویدادهای اندیجان که خسارت های جبران ناپذیری بر دولت و مردم ازبکستان وارد کرده است، زمینه های اخراج نیروهای نظامی آمریکا از اراضی این کشور و تصویب قانونی را - که استقرار پایگاه های نظامی خارجی را ممنوع می کند - فراهم کرده است.

در واقع ، رویدادهای اندیجان این حقیقت را اثبات کرده است که حضور نظامی آمریکا در ازبکستان یا دیگر کشورهای آسیای مرکزی صرفا به معنای انجام برخی توافق های دوجانبه نیست و بدون شک ، آمریکا درصدد تغییر حکومت ها و روی کار آوردن دولت های مورد نظر خود در آسیای مرکزی است. در عین حال ، تصویب قانونی که مخالفت با استقرار پایگاه های نظامی خارجی را در ازبکستان ممنوع می کند ، مانع تحقق خواسته های آمریکا در پر جمعیت ترین کشورآسیای مرکزی می شود. علاوه بر آن ، ازبکستان سند مشارکت استراتژیک با دولت روسیه را امضا کرده است. امضای این سند نیز به منظور حضور نطامی آمریکا در ازبکستان موانع و سد محکمی ایجاد می کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 مهر 1400 - 11:37:10