ادامه «رأی گیری ویژه» انتخابات پارلمانی عراق

جمعه 16 مهر 1400 - 14:20:12
ادامه «رأی گیری ویژه» انتخابات پارلمانی عراق

تهران- الکوثر: رأی گیری ویژه از افراد نیرو‌های مسلح و سازمان‌های امنیتی و برخی گروه‌های خاص دیگر در انتخابات پارلمانی عراق صبح امروز آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مرحله اول انتخابات پارلمانی عراق با حضور نیرو‌های مسلح، پرسنل بیمارستان‌ها، زندانیان و آوارگان در عراق ساعت 7 صبح امروز جمعه به وقت محلی رسما با حضور یک میلیون و ۷۵ هزار و ۷۲۷ واجد شرایط رأی دادن آغاز شد.

نیرو‌های مسلح به دلیل اینکه حافظ امنیت انتخابات عمومی مردم در روز رأی گیری هستند لذا دو روز قبل از رأی گیری عمومی آرای خودشان را به صندوق‌ها می‌اندازند تا در روز انتخابات امنیت رأی دهندگان را تامین کنند. انتخابات عمومی عراق روز یکشنبه هجده مهرماه برگزار خواهد شد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق پس از انجام تعدادی شبیه سازی موفق آمادگی خود را برای روز رأی گیری اعلام کرده است.

افزون بر این مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تعدادی دستورالعمل به کمیته عالی امنیت برای انتخابات صادر کرده است که شامل موارد ذیل است: همکاری با ناظران بین‌المللی و تسهیل وظایف آن‌ها، ممنوعیت مسدودسازی جاده‌ها به منظور نفوذ بر رأی دهندگان به نفع هر حزب سیاسی، ممنوعیت اعمال نفوذ افسران بر سربازان حین رای دادن و بی طرفی نیرو‌های امنیتی.

حسین الهنداوی، مشاور نخست وزیر در امور انتخابات هم امروز (جمعه) اعلام کرد که روند رأی گیری ویژه طبق برنامه تعیین شده خود پیش می‌رود و بر موفقیت آمیز بودن روند انتخابات در این کشور تاکید کرد.

گفتنی است پیش‌تر ناظران بین‌المللی در عراق مستقر شده اند تا بر روند پیشرفت انتخابات این کشور نظارت داشته باشند.

۲۵ میلیون واجد شرایط رأی گیری، برای انتخاب ۳۲۹ عضو مجلس به پای صندوق‌های اخذ رأی خواهند رفت.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که بیشترین جمعیت واجدین شرایط در مرحله نخست انتخابات پارلمانی از اعضای نیرو‌های مسلح عراقی هستند که شامل یک میلیون و ۷۵ هزار و ۷۲۷ نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۶۲ هزار و ۶۵۱ نفر مرد و ۱۳ هزار و ۷۶ نفر زن هستند.

بر اساس این گزارش، تعداد نیرو‌های پیشمرگ کرد در سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه ۱۸۶ هزار و ۵۱۷ نفر اعلام شده است.

نیرو‌های مسلح عراقی که حق شرکت در انتخابات خاص را دارند شامل نیرو‌های وزارت کشور، دفاع، نیرو‌های پیشمرگ کرد و سازمان مبارزه با تروریسم هستند.

نیرو‌های الحشد الشعبی قرار است به همراه عموم مردم عراق در روز یکشنبه دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در انتخابات شرکت کنند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین تعداد کل آوارگان واجد شرایط در اردوگاه‌های آوارگان که عموما در شمال عراق هستند را ۱۲۰ هزار و ۱۲۶ نفر اعلام کرده است. این تعداد نیز به شرکت کنندگان در انتخابات ویژه افزوده شده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


جمعه 16 مهر 1400 - 14:5:44