مسجد ملک آباد؛ میراث ماندگار از عهد قاجار در بازار عباس آباد

جمعه 9 مهر 1400 - 17:21:20
مسجد ملک آباد؛ میراث ماندگار از عهد قاجار در بازار عباس آباد

قدمت مسجد ملک التجار از میراث تاریخی تهران، به دوران قاجاریه می‌رسد و در سال ۱۳۸۴ در مجموعه آثار ملی ایران ثبت شده است، این مسجد همواره در شمار مساجد پرنمازگزار پایتخت محسوب می شده است.

تهران- الکوثرمسجد ملک التجار معروف به ملک آباد در بازار عباس آباد تهران واقع شده است. این مسجد دارای دو شبستان یکی در قسمت پایین با معماری گنبدی شکل که قدمت آن به ۳۰۰ سال می‌رسد و از سوی میراث فرهنگی ثبت شده است و شبستان دیگر که سال‌ها بعد از سوی میرحسن احمدی بر روی شبستان زیرین ساخته شد. اما هر دوی این شبستان‌ها که سال‌ها متروکه بود، حدود ۱۷ سال قبل به همت محمد شریفی از کسبه همجوار این مسجد و کمک‌های مردمی بازسازی شد و مکانی مناسب برای برپایی نماز ظهر و عصر و مراسم مذهبی شد.

این مسجد همواره در شمار مساجد پر نمازگزار و مهم پایتخت بوده است که ایام کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با حفظ سلامت شهروندان سبب فعالیت محدود این مسجد همچون سایر مساجد دیگر در کشور شده است.

مسجد ملک التجار یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در تهران است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۶ به شماره ثبت 14612 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده تهران بازار تهران، بازار عباس آباد، اول حمام چال است.

 آقا مهدی ملک التجار که بواسطه رسیدگی به امورات تجار، گاه در تبریز و گاه در تهران بسر می برد، در قحطی سال 1277 هـ.ق، از سوی ناصرالدین شاه مامور رسیدگی به امور نانوایان تهران شد.
او برای اینکار، ابتدا تمام تجار را جمع کرد و از آنها خواست به هر قیمتی شده غله خریداری کرده به تهران برسانند و خود همه روزه به تمام دکاکین رسیدگی کرده بطوریکه ظرف 40 روز غله های خریداری شده به تهران رسید و نگرانی مردم رفع شد.

از اقدامات عام المنفعه آقامهدی در تهران می توان از: آبادسازی بازار اُرسی دوزها تا تکیه دولت، بنیاد بازار بزازها وخیاطها ودکاکین بازار بزرگ تا محله عباس آباد، تجدید بنای امامزاده زید ومهمتر از همه بنای مسجد ملک در بازار عباس آباد را نام برد.

این مسجد که بعدها به مرور زمان خراب شده و از بین رفته بود به سعی وکوشش حاج حسین ملک،نوه او مجددا آباد شد.. آقا مهدی در سال 1287 هـ.ق درگذشت.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی


جمعه 9 مهر 1400 - 17:9:20