سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به منامه؛ اقدامی ضد مردم بحرین / تحلیل

پنج شنبه 8 مهر 1400 - 20:7:7
سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به منامه؛ اقدامی ضد مردم بحرین / تحلیل

تهران - الکوثر : «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در نخستین سفر رسمی پس از توافق عادی سازی روابط میان تل‌آویو و منامه، امروز 30 سپتامبر وارد بحرین شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، لاپید در بحرین مورد استقبال عبداللطیف بن راشد الزیانی همتای بحرینی خود قرار گرفت. وزیر خارجه اسرائیل در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار تصاویری از ورودش به بحرین ضمن ابراز تشکر از بحرین گفت: «بسیار مفتخرم که نخستین نماینده اسرائیل هستم که سفر رسمی و تاریخی به پادشاهی بحرین انجام می‌دهد.»
لاپید و وزیر خارجه بحرین در  مراسم رسمی افتتاح سفارت اسرائیل در منامه شرکت کردند.

وزیر خارجه اسرائیل در بدو ورود خود به بحرین با انتشار یک توییت خبر داد که با طرف بحرینی تعدادی از موافقت‌نامه‌های دوجانبه را نیز امضا خواهد کرد. 

بحرین به همراه امارات سپتامبر 2020 توافق عادی سازی روابط با اسرائیل موسوم به توافق آبراهام را امضا کردند. پس از این توافق، روابط بحرین و اسرائیل روند رو به رشدی را طی کرد. سفیر اسرائیل پیش از این وارد منامه شد، همان گونه که سفیر بحرین نیز وارد تل آویو شد. مقامات اسرائیلی در یک سال گذشته به بحرین سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کردند. 

در خصوص سفر لاپید به منامه، گفته شد که هدف این سفر، افتتاح رسمی سفارت اسرائیل در منامه است، اما هدف واقعی، پیشبرد توسعه روابط دوجانبه و تداوم تابوشکنی رژیم آل خلیفه است. در همین راستا نیز در سفر لاپید به منامه، یک خط هوایی مستقیم از بحرین به فلسطین اشغالی افتتاح خواهد شد که در طول هفته، دو پرواز انجام خواهد داد.

افتتاح این خط هوایی به منزله افزایش دیدارها و سفرهای دوجانبه است که در عمل فرآیند عادی سازی را در پوشش اهداف اقتصادی تقویت می‌کند. در همین راستا، «عیدال رول» معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره افتتاح خط هوایی گفت: «بحرین یکی از مقصدهای تجاری مهم برای اسرائیل است و افتتاح خط هوایی میان دو طرف یک گام راهبردی مهم خواهد بود».

موضوع مهم این است که افزایش روابط با اسرائیل از منظر رژیم آل خلیفه به منزله افزایش امنیت و جایگاه این رژیم در ساختار قدرت بحرین است، اما واکنش بحرینی‌ها گویای این است که این راهبرد عملاً به شدت گرفتن شکاف میان آل خلیفه و رژیم بحرین منجر می‌شود چرا که بخش بزرگی از جمعیت بحرین مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. 

مردم و شخصیت‌های بحرینی بر این باور هستند که تداوم عادی سازی روابط با اسرائیل، اقدامی ضد مردم این کشور و در ادامه تقابل آل خلیفه با مردم بحرین است. شیخ عیسی قاسم؛ رهبر شیعیان بحرین در توئیتی در این خصوص نوشت: «عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی، خیانتی نفرت‌آور و یکی از جنگ‌های سیاسی حکومت بحرین علیه مردم آن است که با ارعاب، به فقر کشاندن، زندانی کردن، مهاجرت دادن و تبعید کردن، تحقیر نمودن، به حاشیه راندن و سلب حقوق مردم همراه است.» 

جمعیت الوفاق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد هرگونه حضور صهیونیستی در بحرین به منزله برآشفتن احساسات بحرینی‌ها و تلاشی مأیوسانه برای شکستن قول آنها و تجاوز به حقوق این مردم در مسائل سرنوشت ساز آنها است. الوفاق تاکید کرد هرگونه ارتباط و روابط با تل‌آویو مردود و محکوم است و ملت بحرین آن را نخواهد پذیرفت و با آن به عنوان یک تهدید برای ثبات و موجودیت این کشور برخورد خواهد کرد.

نکته پایانی اینکه؛ سفر لاپید به منامه، خدمت آل خلیفه به رژیم صهیونیستی است زیرا این گونه سفرها بر تقویت موقعیت داخلی آل خلیفه تاثیری ندارد بلکه صرفاً بهره‌برداری سیاسی رژیم صهیونیستی است و به فرصتی برای افزایش خشونت و جنایت علیه فلسطینی‌ها تبدیل می‌شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 مهر 1400 - 20:6:19