چشم‌پوشی دیوان کیفری بین‌المللی از جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

چهار شنبه 7 مهر 1400 - 8:56:10
چشم‌پوشی دیوان کیفری بین‌المللی از جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

تهران - الکوثر : با وجود ارتکاب جنایات مختلف و نقض حقوق بشر طی دو دهه اشغال افغانستان توسط نظامیان آمریکایی، دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد به بهانه تسلط طالبان بر افغانستان، تحقیقات درباره جنایات نظامیان آمریکایی و ناتو در این کشور را کنار بگذارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «کریم خان» یکی از دادستان‌های این نهاد قضائی جهانی با اشاره به اینکه دیوان کیفری بین المللی به‌ دنبال گرفتن حکم تایید برای از سرگیری تحقیقات حول جرائم جنگی در افغانستان توسط طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌ نظامی در این کشور است، تاکید کرد که این تحقیقات شامل جنایات آمریکایی‌ها نمی‌شود.

دیوان بین المللی کیفری، مارس 2020 تحقیقاتی را در خصوص جنایات جنگی و اقدامات ضد حقوق بشری نظامیان آمریکایی در افغانستان بین سال‌های 2003 تا 2014 آغاز کرد؛ موضوعی که با واکنش تند دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا مواجه شد. وی در آن زمان این دیوان و برخی مقامات آن را تحریم کرد که البته مدتی بعد این تحریم ها لغو شد.

در واقع آمریکا در مدت دو دهه حضور در افغانستان مرتکب نقض حقوق بشر، جنایات جنگی بسیار در این کشور شده است. در این مدت تعداد زیادی از مردم افغانستان بر اثر بمباران جنگنده های آمریکا جان خود را از دست دادند، بسیاری از کودکان کشته و از آنها سواستفاده شده است. براساس آمار سازمان ملل متحد فقط طی سی ماه اخیر (تا پایان ژوئن سال جاری) 6 هزارو 320 کودک در افغانستان تحت اشغال امریکا کشته یا مجروح شدند.

چندی پیش یک نظامی امریکایی فاش کرد که نیروهای امریکایی از کودکان افغان برای پاکسازی تله های انفجاری استفاده می کردند. گروهبان «جف کورک» که در سال 2010 در قالب تیم واکنش سریع ارتش آمریکا در افغانستان حضور داشت، اذعان کرد که کودکان افغان که کمتر از 10 سال داشتند، با پرت کردن شکلات، اسباب بازی و بسته های غذایی به کوچه هایی که امکان وجود تله انفجاری داشت می کوشیدند مسیر را از مواد انفجاری پاکسازی کنند.

"محمد حسن جعفری" دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان نیز در این زمینه گفت: آمریکایی ها افغانستان را به ویرانه تبدیل کردند و علاوه بر آن، گروه های نیابتی امریکا در افغانستان کماکان حضور دارد.

جنایات آمریکایی در افغانستان درحالی رخ داده است که آنها همواره تلاش کردند با شعارهای انسان دوستانه و مردم فریبانه بر جنایات خود سر پوش بگذارند.آنان همواره مدعی دموکراسی،آزادی و مبارزه با گروه های تروریستی در افغانستان بوده اند در حالی که خود با حمایت از گروه های تروریستی و توسعه تجارت مواد مخدر، در راستای اهداف خود در افغانستان عمل می کردند.

دکتر «عبداللطیف نظری» استاد دانشگاه در این زمینه گفت: آمریکایی ها برای ملت سازی به افغانستان نیامده بودند و هدف آمریکا رصد کشورهای منطقه به خصوص رقبای امریکا بود. آمریکایی ها از پوشش آزادی بیان، حقوق بشر، ملت سازی و کمک به رسانه های افغانستان، برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود استفاده می کردند.

آمریکائی ها با شعار دموکراسی و حقوق بشر وارد افغانستان شدند اما حضور آمریکا جز ناامنی و کشتار ره آورد دیگری برای مردم افغانستان نداشته است. با این حال، اکنون نیز با تغییرات صورت گرفته و خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان، آنان درصدد سرپوش گذاشتن بر ستم ها و ظلم هایی هستند که به مردم افغانستان روا داشته اند. فشارهای غیرمستقیم به نهادهای بین المللی چون دیوان کیفری بین‌المللی برای منحرف کردن پرونده رسیدگی به جنایات امریکایی ها، نیز در این راستا قابل ارزیابی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 7 مهر 1400 - 6:57:46