درخواست رهبر طالبان از مردم افغانستان

جمعه 19 شهریور 1400 - 11:27:12
درخواست رهبر طالبان از مردم افغانستان

تهران - الکوثر : هبت الله آخوند زاده رهبر طالبان خواستار حمایت مردم افغانستان از دولت موقت این گروه شد. وی با اشاره به اینکه افغانستان خانه مشترک ملت است آنرا در جهت ساختن کشور مهم دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در خصوص این درخواست هبت الله آخوند زاده از مردم افغانستان چند نکته قابل توجه و تامل است .اول آنکه سال گذشته خبرهایی در مورد مرگ وی به خاطر ابتلا به کرونا منتشر شد. دوم آنکه ادبیات به کار رفته در بیانیه وی نشان می دهد نیروهایی فراتر از دانش و توان رهبران طالبان آنرا نوشته اند که برخی از محافل آنرا به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی.اس.آی نسبت می دهند.

با این حال اعتراض های مردم افغانستان نشان می دهد  رفتار طالبان در حدود بیست روز گذشته که کابل را تصرف کردند نه تنها نتوانسته اعتماد عمومی مردم افغانستان را جلب کند بلکه موجب نگرانی محافل منطقه ای و بین المللی نیز شده است . این بدان معنا است که گروه طالبان باید مشخص کند که همچنان به عنوان یک گروه شبه نظامی با مردم افغانستان سخن می گوید یا به عنوان گروه مسئولیت پذیر که قرار است اقتدار و سرنوشت افغانستان را بر عهده بگیرد.سخنان محمد حسن آخوند رئیس دولت موقت طالبان مبنی براینکه خونریزی پایان یافته است هم نشان می دهد که طالبان همچنان به عنوان یک گرووه شبه نظامی با مردم افغانستان سخن می گوید.

نرگس اعتماد کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان براین باور است: 

رهبری طالبان باید مسئولانه با این آزمون بزرگ روبرو شود .وی باید پاسخگوی مردم افغانستان باشد میان آنچه شعار می دهد و آنچه در عمل رخ می دهد تفاوت هست یانه؟در غیر این صورت طالبان باید منتظر خیزش مردم افغانستان باشد. 

طالبان با تصرف کابل به مردم افغانستان وعده داد که ضمن تشکیل دولت فراگیر به حقوق آنان احترام خواهد گذاشت اما بیانیه رهبری طالبان مبنی براینکه ابتدا شرع را اجرا خواهد کرد تا توجه به حقوق مردم و اقوام و مذاهب مختلف، بیش از پیش به نگراینها  در مورد عملکرد طالبان می افزاید .این گروه  ادعا می کند با گذشته تفاوت دارد و درصد ایجاد دولتی مفتدر برای ساختن افغانستانی آباد است تا رفاه را نیز برای مردم این کشور به ارمغان آورد اما باید به این نکته مهم توجه کند زمانی مردم افغانستان  می توانند با دولت اعلامی طالبان همکاری کنند که این گروه نیز در جهت ایجاد مقبولیت و مشروعیت در جامعه متکثر افغانستان گام بردارد. این امر بدون توجه به حقوق و خواسته های مردم افغانستان بخصوص زنان که بخش مهمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند حاصل نمی شود.

اعتراض هایی که پس از اعلام کابینه موفت طالبان در داخل افغانستان ونگرانیهای ایجاد شده در سطح  منطقه ای و بین المللی نشان می دهد که این گروه عملا زمینه هر گونه همکاری با مردم و ارتباط دو سویه را مسدود کرده است . بنابراین دولت پاکستان که در صددد جلب همکاری منطقه ای و بین المللی با طالبان است بیش از اجرای هر برنامه ای بایستی این گروه را به اجرای تعهداتش بخصوص تشکیل دولت فراگیر ترغیب نماید .

آصف آشنا کارشناس مسایل سیاسی در  افغانستان می گوید : طالبان از نظر سیاسی در مقایسه با طالبان دهه 70 تغییر کرده است اما از نظر اعتقادی همان طالبان است و این با توسعه و رشد یافتگی مردم افغانستان در دو دهه گذشته در تناقض آشکار است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 19 شهریور 1400 - 11:27:4