شیخ عبدالامیر قبلان ؛ حامی وحدت لبنانی‌ها و مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی

سه شنبه 16 شهریور 1400 - 20:6:31
شیخ عبدالامیر قبلان ؛ حامی وحدت لبنانی‌ها و مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : شیخ عبدالامیر قبلان، شخصیت مذهبی و سیاسی لبنان در سن ۸۵ سالگی بر اثر بیماری به دیار حق شتافت، شخصیتی که در صحنه سیاسی لبنان نقش مهمی داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درباره شیخ عبدالامیر قبلان چند نکته حائز اهمیت است.

اول؛ شیخ قبلان رهبر مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بود که این سمت را بر مدت 21 سال بر عهده داشت. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در این کشور است که به همت و تلاش امام موسی صدر در سال ۱۹۶۹میلادی پایه‌گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال 1978، ریاست آن را بر عهده داشت.

به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر، شیخ «محمد مهدی شمس‌الدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و پس از درگذشت وی در سال 2000 شیخ عبدالامیر قبلان رهبری این مجلس را برعهده گرفت. بنابراین وی سومین رهبر مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بود. یکی از مهم‌ترین وظایف این مجلس و رهبران آن دفاع از جمعیت شیعه لبنان است و به نوعی وحدت میان شیعیان این کشور را نیز بر عهده دارد. 

دوم؛ شیخ قبلان که دروس دینی را در حوزه علمیه نجف از استادان بزرگی همچون آیت الله سید ابوالقاسم خویی و آیت الله سید محسن الحکیم فرا گرفته بود، روابط بسیار خوبی با امام موسی صدر داشت. طبیعتاً شخصیتی که با امام موسسی صدر رابطه نزدیکی داشت، از حامیان جدی هم افزایی میان فِرَق مختلف لبنانی بود.

در واقع، اگرچه شیخ قبلان به واسطه جایگاه رسمی خود به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان وظیفه داشت در جهت دفاع از منافع شیعیان این کشور گام بردارد، اما وی از جمله شخصیت‌هایی در این کشور بود که هرگز در جهت فرقه‌گرایی حرکت نکرد و همواره به جمعیت لبنان بر اساس هویت ملی آنها می‌نگریست. شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در این خصوص می‌گوید: مقابله با چالش‌های وحدت، تاکید بر همزیستی مشترک و وحدت موضع اسلامی از اولویت‌های آیت‌الله قبلان بود و به تواضع و نزدیکی با مردم شناخته شده بود تا جایی که می‌توان گفت او آئینه رنج‌های ملت بود.

سوم؛ شیخ عبدالامیر قبلان یک شخصیت مهم حامی مقاومت نه فقط در لبنان بلکه در سراسر منطقه غرب آسیا بود. وی ضمن تاکید بر حاکمیت لبنان، از حامیان جدی حزب‌الله بود و با هرگونه مداخله قدرت‌های خارجی در امور لبنان مخالفت می‌کرد. شیخ قبلان بر این باور بود که مسایل و چالش‌های لبنان نه تنها با مداخله خارجی حل نخواهد شد بلکه مداخله خارجی را یکی از علل جدی به وجود آمدن این مشکلات می‌دانست. 

چهارم؛ رئیس فقید مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان معتقد بود که کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت باید از فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی دفاع کنند. در واقع، شیخ قبلان از حامیان مهم مقاومت مسلحانه فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی بود. لذا می‌توان گفت شیخ قبلان حامی مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا بود و از مخالفان جدی طرح عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل بود و آنرا خیانت به آرمان فلسطین می‌دانست. 

شیخ ماهر حمود می‌گوید آیت‌الله قبلان تاکید زیادی بر مقابله با اشغالگری اسرائیل داشته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در پیام تسلیت به سیدحسن نصرالله به مناسبت درگذشت شیخ قبلان، نوشتند: «ایشان دوست با ارزش و با وفایی برای جریان مقاومت و شخص حضرت‌عالی بودند و عمر با برکتی را در خدمت هدف‌های عالی در لبنان گذرانیدند.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 شهریور 1400 - 18:56:43