تاکید« احمد مسعود » بر ادامه مقاومت در پنجشیر برابر طالبان

سه شنبه 16 شهریور 1400 - 12:46:7
تاکید« احمد مسعود » بر ادامه مقاومت در پنجشیر برابر طالبان

تهران - الکوثر : با وجود تسلط گروه طالبان در ولایت پنجشیر ، « احمد مسعود» فرمانده مخالفان طالبان در این ولایت بر ادامه مقاومت مقابل این گروه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، احمد مسعود در پیامی درشبکه های اجتماعی اعلام کرد، مقاومت در پنجشیر برای عزت ، سلامت ، استقلال ، آزادی و عدالت در افغانستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد .

 فرمانده مخالفان طالبان افزود: مقاومت در پنجشیر و شهرستان اندراب تا آخرین لحظه و برای ارزش های افغانستان ادامه می یابد و ما در کنار برادران خود بوده و از هرگونه قیام مسلحانه یا اعتراض های مردمی حمایت می کنیم.

«احمد مسعود»  همچنین از مردم افغانستان خواست مقابل طالبان قیام کنند و اذعان کرد، پنجشیر درکنار قیام کنندگان ایستاده و صدای آنها را بلند خواهد کرد. 

در همین حال،«مولوی عطاءالله عمری» از مسئولان طالبان  در پیامی صوتی از دره پنجشیر اعلام کرد، ولایت پنجشیر به طور کامل به کنترل نیروهای طالبان درآمده و مردم با اطمینان از وضعیت موجود، امروز با بیرون آمدن از خانه‌های خود مشغول کسب و کار شدند.

طالبان که 15 اوت گذشته با تسلط بر طالبان، دولت محمد اشرف غنی در افغانستان را ساقط کرد، تنها بر  پنجشیر مسلط نبود .در هفته های اخیر چند دور گفتگو بین هیات طالبان با احمد مسعود فرمانده مخالفان گروه طالبان  در پنجشیر انجام شد که این مذاکرات نتوانست به حل مسالمت آمیز تنش بین دو طرف خاتمه دهد.

در چنین شرایطی، نیروهاتی طالبان و افراد احمد مسعود وارد درگیری شدند و در نهایت این گروه توانست کنترل پنجشیر را در اختیار بگیرد.

با تسلط طالبان بر پنجشیر ،پازل احاطه این گروه بر کل خاک افغانستان تکمیل شد و در حال حاضر مهمترین مسئله فرا روی طالبان تحقق وعده تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت همه گروه ها است.     

برغم آنکه طالبان بر پنجشیر مسلط شده است اما به نظر میرسد همچنان این گروه با مقاومت هایی از سوی نیروهای طرفدار احمد مسعود دراین منطقه در روزهای آتی مواجه خواهد بود.

باید توجه داشت که ادامه درگیری ها محدود نیروهای احمد مسعود با طالبان با توجه به تسلط این گروه بر این ولایت نمی تواند برای طالبان چالش جدی باشد .

برهمین اساس شرایط موجود در پنجشیر، نمی تواند برهم زننده وضعیت غالب طالبان  در افغانستان باشد و این احتمال به طور جدی وجود دارد که درگیری های پراکنده در این منطقه بر اثر مرور زمان بتدریج فروکش می کند و نهایتا مردم پنجشیر نیزهمانند مردم دیگر ولایات این کشور به حکومت طالبان برای جلوگیری از خونریزی و جنگ  تمکین خواهند کرد.

 این دیدگاه وجود دارد که چنانچه طالبان نتوانند مطابق وعده خود زمینه ای برای مشارکت همه اقوام و گروه ها در عرصه سیاست ورزی در افغانستان فراهم کنند و درصدد اجرایی کردن طرح تشکیل امارت اسلامی در این کشور باشند، قطعا جامعه افغانستان بتدریج در مسیر دور تازه تقابل  با این گروه قرار خواهد گرفت و می توان پیش بینی کرد که در این صورت مجددا طالبان برای کنترل اوضاع باید به خشونت و سلاح متوسل شود.

بنابراین طالبان برای آنکه مجددا در چرخه باطل خشونت وجنگ در افغانستان گرفتار نشود باید بستری برای مشارکت همه مردم در فرایند قدرت در این کشور مهیا کند و از دموکراسی نیم بند موجود فاصله نگیرد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 شهریور 1400 - 12:45:58