انتقاد پوتین از تداوم تحریم های ضدانسانی غرب علیه ایران

جمعه 12 شهریور 1400 - 19:38:43
انتقاد پوتین از تداوم تحریم های ضدانسانی غرب علیه ایران

تهران - الکوثر : ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه با انتقاد از سیاست‌های تحریمی غرب علیه تهران، گفت: ایران به دلیل همه گیری کرونا نیاز به کمک دارد، اما غرب محدودیت های اعمال شده در مورد این کشور را لغو نمی کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پوتین تصریح کرد: درباره ایران من هم اکنون نمی خواهم به مسائل سیاسی بپردازم ، اما این کشور نیاز به کمک دارد اما هیچیک از تحریم ها را لغو نمی کنند و حتی در این زمینه بحث و گفت و گو هم نمی کنند.

رئیس جمهور روسیه بارها به خاطر اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران از غرب انتقاد و بر تداوم حمایت‌های مسکو از مواضع تهران در مجامع بین‌المللی تاکید کرده است.انتقاد شدید رئیس جمهور روسیه ازتداوم سیاست غرب به ویژه آمریکا در زمینه تحریم های غیرقانونی و یک جانبه  بار دیگر پرده از ماهیت ضد انسانی واشنگتن و برخی متحدانش که با امریکا عملا در تداوم تحریم ها علیه ایران همکاری می کنند برمی دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مه 2018 با اعلام خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام ، به اعمال شدیدترین ها در طول تاریخ علیه ایران در چارچوب کارزار فشار حداکثری با هدف واداشتن تهران به قبول خواسته های غیرمشروع و غیر قانونی واشنگتن پرداخت. پس از شیوع ویروس کرونا، انتظار می رفت که آمریکا با توجه به درگیری گسترده ایران با کرونا و دشواری های ناشی  از آن و نیز درخواست های مکرر برخی کشورها و نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد، برخی معافیت های تحریمی علیه ایران را با هدف دسترسی آن به تجهیزات پزشکی و دارویی لازم برای مقابله با کرونا در نظر بگیرد، اما بر عکس انتظارات، مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا ، همه گیری کرونا را به مثابه فرصتی برای آمریکا به منظور تشدید فشارها علیه ایران دانست.

دولت ترامپ در زمینه اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران هیچ توجهی به ملاحظات انسانی نداشت و حتی اواسط ژانویه 2021 چند روز قبل از کنار رفتن ترامپ ، یکی از موسسات مهم را که در زمینه تهیه واکسن کرونا فعالیتهای تحقیقاتی انجام می دهد ،یعنی موسسه دانش بنیان "برکت "را در فهرست تحریمی خود جای داد. از سوی دیگر به رغم ادعای آمریکایی ها درباره ایجاد برخی تسهیلات، در عمل به دلیل تهدیدات آمریکا ، کمتر شرکت یا بانکی حاضر به ارائه کمک های لازم به ایران در این زمینه شده است.

 پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا با توجه به وعده او درباره بازگشت به برجام انتظار می رفت که با توجه به ملاحظات انسانی به ویژه لزوم مبارزه با همه گیری کرونا ، دولت وی برخی معافیت های تحریمی درباره ایران در نظر بگیرد. با این حال بایدن در عمل از ابتدای زمامداری خود یعنی ژانویه 2021 تاکنون هم چنان به اعمال تحریم های حداکثری ادامه داده است.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اواخر ژوئن 2021 در مصاحبه ای اعلام کرد، واشنگتن حاضر به لغو همه تحریم‌های خود علیه ایران نیست و تنها تحریم‌هایی را لغو خواهد کرد که فکر می‌کند لغو شدن آنها برای بازگشت به برجام لازم است. تهران بارها اعلام کرده که اقدامات خصمانه و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران باعث شده تا در دوره همه‌گیری کرونا، امکان دسترسی به دارو و تجهیزات مورد نیاز درمانی با مشکل جدی روبرو شود.به گفته جکی نورثام خبرنگار شبکه ان پی آر: تحریم‌های ایالات متحده اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشته و به سیستم خدمات بهداشت و درمان آن آسیب رسانده است.

از هنگام همه گیری کرونا در ایران، تهران و بسیاری از کشورها مانند روسیه ، چین و ونزوئلا بارها از سازمان ملل خواسته اند آمریکا را وادار به اقدام در کاهش فشارهای تحریمی علیه ایران به منظورتسهیل واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا نماید.اکنون رئیس جمهور روسیه بار دیگر خواهان این امر شده است.اما به نظر نمی رسد به دلیل رویکرد ضد انسانی آمریکا در قبال ایران که در چهل سال اخیر همواره تداوم داشته است واشنگتن پاسخی مثبت به این خواسته پوتین بدهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 12 شهریور 1400 - 19:37:45