خطیب‌زاده: در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی بین ایران و عربستان نبودیم

دو شنبه 8 شهریور 1400 - 11:4:18
خطیب‌زاده: در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی بین ایران و عربستان نبودیم

تهران- الکوثر:  سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی بین ایران و عربستان نبودیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت که در نشست اخیر در وزارت خارجه درباره تسریع در واردات واکسن کرونا، تصمیمات خوبی برای واردات واکسن اتخاذ شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به تماس‌های تلفنی و پیام‌های تبریک به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و این‌که چرا ایران در سطح رئیس جمهور شرکت نکرد؟ بیان کرد: در هر اجلاس بین‌المللی سطح و ترکیب شرکت توسط کشورها براساس جزییات برگزاری و آمادگی در کشورها تصمیم گرفته می‌شود. ما به عنوان همسایه عراق اعلام کردیم که هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات و آرامش عراق کمک کند، مشارکت خواهیم کرد. سفر قبلی آیت‌الله رئیسی بسیار موفق بود و سفر به عراق نیز ان‌شاءالله انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره جایگاه ایستادن وزیر امور خارجه در نشست بغداد نیز گفت: پرداختن به حاشیه‌هایی که متن را تحت تاثیر قرار دهد موضوع سیاست خارجی نیست. برخی ممکن است بخواهند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند. اجلاس بغداد در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار امیرعبداللهیان و همتای عربستانی در بغداد هم گفت: درباره ایران و عربستان بیشتر از دیدارهایی که قبلا انجام شده دیداری انجام نشده و در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدید نبودیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد. در اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بین الملل است. مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد این مسیر و فروش ادامه می‌یابد. کشورهای دیگر اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کاهش دهند نباید لحظه‌ای درنگ کنند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


دو شنبه 8 شهریور 1400 - 10:57:25