سیاست اروپا و آمریکا درنگاه به برجام و مذاکرات وین .. وارونه نمایی حقایق

شنبه 30 مرداد 1400 - 14:34:10
سیاست اروپا و آمریکا درنگاه به برجام و مذاکرات وین .. وارونه نمایی حقایق

تهران - الکوثر : در پی انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه‌ مشترکی ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های حاصله در برنامه هسته‌ای ایران، بدون اشاره به کارشکنی و نقض‌عهدهای مکرر خود از تهران خواستند هرچه سریع‌تر به میزمذاکرات بازگردد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در گفت گو با "پولیتیکو" اظهار کرد، سرنوشت بازگشت به توافق هسته ای با ایران به یک سؤال اساسی تبدیل شده است.

همزمان با این موضعگیری ها ، کاخ کرملین هم در بیانیه ای اعلام کرد، روسای جمهوری روسیه و فرانسه در یک  گفت وگوی تلفنی خواستار پیشبرد و تداوم مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل برجام شدند. 

ایران هیچگاه مخالف مذاکره سازنده و منطقی در چارچوب حفظ برجان نبوده ؛ اما مذاکره در صورتی می‌تواند به نتیجه قابل قبول و منطقی برای خروج از بن بست ایجاد شده از سوی آمریکا و اروپا برسد که این کشور و شرکای اروپایی‌اش به رسمیت شناختن حقوق قانونی مردم ایران را جایگزین لجاجت و زورگویی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی خود نمایند.

«سیدجلال ساداتیان» تحلیلگرمسائل سیاسی ، با بیان اینکه ایران از همه طرح‌هایی که به کاهش تنش و روی آوردن کشورها به دیپلماسی و گفت‌وگو شود، استقبال می‌کند، می گوید : "این سوال مطرح است که چرا این کشورها در برابر قلدری و یکجانبه‌گرایی آمریکا کوتاه آمدند؟ و چرا این کشورها به جای ایران به آمریکای ناقض برجام فشار نمی‌آورند که بخواهد به برجام برگردد و به تعهداتش عمل کند."

کاهش تعهدات ایران براساس بندهای 26 و 36 منطبق با متن وروح برجام بوده است ؛زیرا هیچ توازنی میان تکالیف و حقوق ایران وجود نداشت و ایران در واقع این توافق را به صورت یکجانبه اجرا می‌کرد.

در پاسخ به چرایی اصراراروپا و امریکا بر ادامه این روند  و وارونه نمایی علل و عوامل به نتیجه نرسیدن شش دور مذاکرات وین نیزباید گفت ؛ هدف از صدور بیانیه های کلیشه ای اروپا و موضعگیری های غیر منطقی و یکسویه امریکا در باره برجام، انداختن توپ در زمین ایران و مقصر نشان دادن ایران در روند مذاکرات وین است .

آمریکا و اروپا در عمل نشان داده اند که هدف از جنجال سازی های سیاسی پیرامون مذاکرات وین ، دریافت امتیازات فرا برجامی در کنار حفظ ساختار تحریم‌هاست.

« سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در گفت وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه،  با بیان اینکه ایران همانگونه که به معاهدات بین‌المللی از جمله معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای NPT پایبند است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق ملت خود در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و برخورداری آنها از منافع و دستاوردهای این فناوری در همه عرصه‌های صلح آمیز، جدیت دارد.
رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت و گو صریح کرد: برجام نمی‌تواند گروگان مشکلاتی شود که مربوط به توافق هسته‌ای نیست.

آنچه مشخص است اینکه؛ طرف اصلی  بر هم زننده میز مذاکره یعنی آمریکا ، همچنان به دنبال ادامه  سیاست فشار حداکثری علیه ایران است و سعی دارد در یک جنگ روانی اینگونه القا کند که ایران میز مذاکرات را ترک کرده است .ایران اما تأکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

اهدافی که آمریکا و اروپا به دنبال آن هستند، با آنچه که تعهدات انها در توافق برجام تعریف شده فاصله زیادی دارد. شواهد و رفتارها نشان می دهد که آنها هنوز اراده ای برای لغو تحریم‌های اقتصادی با قابلیت راستی‌آزمایی ندارند،  بلکه بدنبال  تحمیل شرایط سخت‌ تر و پیچیده‌تری به ایران هستند .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 30 مرداد 1400 - 14:34:3