واکنش‌ها به ارسال سوخت از ایران به لبنان

جمعه 29 مرداد 1400 - 17:57:1
واکنش‌ها به ارسال سوخت از ایران به لبنان

تهران - الکوثر : با شدت گرفتن بحران سوخت در لبنان، جمهوری اسلامی ایران کشتی‌های حامل سوخت را به این کشور ارسال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی اعلام کرد کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان حرکت کردند.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران در حالی انجام می‌شود که لبنان با بحران سوخت مواجه است و این بحران سبب شد بسیاری از پمپ‌های بنزین و گازوئیل، تعدادی از بیمارستان‌ها و حتی نانوایی‌ها در این کشور تعطیل شود و مردم نیز در اعتراض به این وضعیت بارها تظاهرات برگزار کردند. 

اقدام جمهوری اسلامی ایران در ارسال سوخت به سمت لبنان که با هدف کمک به این کشور برای غلبه بر بحران سوخت انجام شد، نشان داد که در لبنان اراده ملی برای حل چالش‌های مردم وجود ندارد و برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی لبنانی آشکارا منافع شخصی و حزبی خود را بر منافع مردمی و ملی ارجحیت می‌دهند. 

بلافاصله پس از طرح خبر ارسال سوخت به لبنان از سوی دبیرکل حزب‌الله، برخی افراد، رسانه‌ها و شبکه‌های معاند مقاومت به خصوص در داخل لبنان اقدام به شبهه‌‌افکنی پیرامون چگونگی پرداخت هزینه محموله‌های مذکور کردند. در واقع، مخالفان مقاومت لبنان، حزب‌الله را به دخالت در اقتصاد این کشور متهم و تلاش کردند چهره آنرا تخریب کنند. با این حال، رسانه‌های لبنانی اعلام کردند هزینه محموله‌های ایرانی سوخت تماماً از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری شده و حزب‌الله هزینه آنرا پرداخت نکرده است. 

واکنش دیگر را سعد الحریری و سمیر جعجع نشان داده و آشکارا با ارسال سوخت از ایران مخالفت کردند. سعد الحریری در 9 توییت متوالی به این اقدام ایران اعتراض کرد و در پایان 9 توییت خود پذیرش کشتی سوخت از سوی ایران را «راهی پرشتاب به سوی جهنم» خواند. این واکنش الحریری در حالی است که وی هیچ راهی برای پایان دادن یا کاستن از بحران سوخت در لبنان ارائه نکرد.

موضع‌گیری الحریری در مخالفت با ارسال سوخت از ایران به لبنان در راستای منافع لبنان نیست بلکه از یک سو ناشی از منازعه سیاسی داخلی است که الحریری تصور می‌کند اقدام ایران سبب بهبود موقعیت مقاومت و حامیان آن در ساختار قدرت لبنان می‌شود و از سوی دیگر ناشی از خط فکری جریان سازش در منطقه است که تضعیف مقاومت را پیگیری می‌کند. 

در مقابل، این نوع موضع‌گیری سعد الحریری و برخی دیگر از لبنانی‌ها، موضع سید حسن نصرالله قرار دارد که  تاکید کرد نفتکش ایرانی از زمان حرکت به سمت لبنان، جزو قلمرو لبنان محسوب می‌شود. در واقع، دبیرکل حزب‌الله لبنان با این اظهارنظر به کشورهایی که قصد تعرض به این نفتکش‌ را داشته باشند، هشدار داده است چرا که برای سید حسن نصرالله کاستن از مشکلات مردم لبنان بر نگاه حزبی و شخصی ارجحیت دارد. 

واکنش دیگری که در قبال ارسال سوخت ایران به لبنان انجام شد، از سوی صهیونیست‌ها بود. اگرچه کابینه اسرائیل واکنش رسمی به این موضوع تاکنون نداشته است، اما خبرنگاران و رسانه‌های صهیونیستی عصبانیت خود را نشان داده و این اقدام حزب‌الله را شکستی دیگر برای اسرائیل و گسترش ابعاد معادله پاسخ‌گویی و بازدارندگی از سوی سیدحسن نصرالله عنوان کرده‌اند.

نکته پایانی اینکه؛ اقدام جمهوری اسلامی ایران نشان داد مخالف بی‌ثباتی و افزایش بحران در لبنان است و از سوی دیگر حزب‌الله لبنان نیز نشان داد نمی‌تواند منتظر این باشد تا سیاسیون با حل منازعات قدرت، اقدامی برای کاستن از مشکلات مردم انجام دهند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 مرداد 1400 - 17:56:53