دو نکته تحلیلی در سخنان پنجمین شب محرم سید حسن نصرالله

شنبه 23 مرداد 1400 - 21:33:31
دو نکته تحلیلی در سخنان پنجمین شب محرم سید حسن نصرالله

تهران - الکوثر : سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله که در پنجمین شب ماه محرم انجام شد، دو نکته مهم تحلیلی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مسئولیت‌پذیری حزب‌الله و همچنین صلح حدیبیه دو نکته تحلیلی سخنان سید حسن نصرالله در شب پنجم محرم بود. سید حسن نصرالله در سخنان خود عنوان کرد حزب‌الله امروز به بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین حزب لبنانی تبدیل شده و دارای تأثیرات محلی و منطقه‌ای است.

بدون شک، حزب‌الله یکی از مهم‌ترین بازیگران کنونی صحنه سیاسی و امنیتی لبنان است. به لحاظ امنیتی، حزب‌الله در دو دهه اخیر با پذیرش مسئولیت‌های خطیر، به ارتقاء حاکمیت و استقلال کشور کوچک لبنان کمک شایانی کرد. 

مقاومت حزب‌الله لبنان سبب شد نظامیان اشغالگر اسرائیلی در سال 2000 از جنوب لبنان پا با فرار بگذارند و هیچ بخشی از جغرافیای این کشور در اشغال اسرائیل نباشد. در سال 2006 نیز مقاومت حزب‌الله سبب شد ارتش اسرائیل شاهد شکستی تاریخی باشد و از آن تاریخ تاکنون هیچ حمله‌ای علیه لبنان انجام ندهد و حمله اخیر نیز به مناطق خالی از سکنه بود که با واکنش قاطع حزب‌الله مواجه شد. 

علاوه بر این، حزب‌الله در سطح منطقه‌ای نیز نقش‌آفرینی برجسته‌ای به خصوص در بحران یک دهه اخیر سوریه داشته است. این نقش‌آفرینی نه تنها در شکست تروریست‌ها در سوریه پر رنگ بود بلکه برای لبنان نیز کارکرد امنیتی داشته و سبب شد این کشور تاثیر چندانی از بحران بزرگ سوریه نپذیرد و امنیت آن دستخوش این بحران نشود. 

با توجه به این کارکردها، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در پنجمین شب ماه محرم الحرام، حزب‌الله لبنان را نماد مقاومت بسیار بزرگ و دارای تأثیرات مهم و مثبت داخلی لبنان و منطقه دانست.

علاوه بر مسئولیت‌پذیری امنیتی، حزب‌الله لبنان به لحاظ سیاسی نیز نقشی متفاوت از سایر گروه‌های سیاسی در صحنه لبنان ایفا می‌کند و همواره منافع ملی را بر منافع فرقه‌ای و حزبی ترجیح داده است. حزب‌الله و ائتلاف مقاومت در انتخابات پارلمانی سال 2018 حایز اکثریت کرسی‌ها شد و 68 کرسی پارلمان را به دست آورد، اما به مناسبات قدرت در ساختار لبنان احترام گذاشته و نه تنها داعیه تشکیل دولت را نداشته بلکه برای تشکیل کابینه نیز همراهی زیادی داشته است. 

این الگوی رفتاری حزب‌الله در شرایطی است که بازیگرانی که در انتخابات شاهد کاهش کرسی‌های پارلمانی خود بودند از جمله جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری در جهت نادیده گرفتن نتایج انتخابات و به سمت انحصارطلبی سیاسی حرکت کردند، موضوعی که هنوز نیز لبنان با ان درگیر است و یکی از مهم‌ترین علل تشکیل نشدن کابینه این کشور محسوب می‌شود. 

اشاره به صلح حدیبیه نکته تحلیلی دیگری است که در سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله وجود داشت. صلح حدیبیه به صلح پیامبر اکرم (ص) با مشرکان در سال ششم هجری اشاره دارد که از روی قدرت و با هدف ممانعت از جنگ انجام شد. برخی در داخل لبنان با اشاره به صلح حدیبیه، خواستار این هستند که چنین صلحی میان حزب‌الله و اسرائیل انجام شود، موضوعی که سید حسن نصرالله آنرا، غیرمنطقی، غیرانسانی و حرام عنوان کرد. 

دلیل این موضع سید حسن نصرالله این است که رژیم اسرائیل، اشغالگر است و سرزمینی که متعلق به کشور و ملت فلسطین است را اشغال کرد. این در حالی است که در حدیبیه هیچ سرزمینی توسط مشرکان اشغال نشده بود و صلح صرفاً با هدف جلوگیری از جنگ انجام شده بود. این موضع دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکیدی بر ادامه مقاومت در مقابل اشغالگری اسرائیل و تسلیم نشدن در مقابل ظالم است که درسی بر گرفته از قیام عاشورای حسینی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 23 مرداد 1400 - 18:56:29