سرداب‌های صحن مطهر حسینی

پنج شنبه 21 مرداد 1400 - 15:55:54
سرداب‌های صحن مطهر حسینی

 طرح ساخت سرداب‌های صحن مطهرحسینی دستاورد بزرگ معماری آستان‌های مقدس حسینی و عباسی (ع) به شمار می‌آید. بسیاری از زایران ترجیح می‌دهند که زیارت خود را از داخل این سرداب‌ها انجام دهند.

تهران- الکوثرهنگامی که انسان بیش از دیگران به مکان رویداد و حادثه نزدیک شود، تاثیر بیشتر و گسترده تری بر او دارد. زیرا ارتباط و ترکیب احساسات، رابطه مستقیمی با رویداد و مکان برقرار می‌کند. به همین دلیل سرداب‌های حرم حسینی مکان‌های مناسبت تری برای ارتباط با واقعه کربلاست. زیرا حوادث واقعه کربلا نزدیک به شش متر پایین‌تر از حرم مطهر کنونی جریان یافته بود یعنی به مرور سطح زمین براثر واکنش‌های طبیعی بالاتر آمده است. به همین دلیل برخی از زایران ترجیح می‌دهند زیارت خود را از داخل سرداب‌ها انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با قدیمی ترین مسجد ایران
پيامبران خفته در ايران
حرم امیرالمومنین (ع) چگونه پیدا شد؟
زیباترین خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟
معرفی زیباترین باغ های ایرانی
مسجد شیخ لطف الله ، زیباترین مسجد ایران
زیباترین مساجد ایران
«حَجون» قدیمیترین قبرستان مکه
شهر ملی انگشتر ایران کجاست؟

طراحی معماری در این سرداب‌ها باعث شده تا ارتباط معنوی قوی بین زائران و امام حسین (ع) برقرار شود و تاثیر زیادی بر آرامش روانی آن‌ها داشته باشد. افزودن فضا و بزرگ کردن سرداب‌ها گام مهم به سمت مدیریت صحیح به شمار می‌آید. از فضای این سرداب‌ها در عبادت و استقبال از زائران بیشتر و اطمینان راحتی و آرامش آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل این بنای عمرانی بر امروز و آینده تاثیرمی گذارد. زیرا این سرداب‌ها با صحن حضرت زینب (ع) ارتباط دارد و فضای عبادی و سرمایه گذاری را برای زائران فراهم خواهد آورد. به این ترتیب مراسم اربعین و دهم محرم (عاشورای حسینی) سهل و آسان و با آرامش برگزار می‌شود.

برهمین اساس، نیاز مبرم به فضای بیشتر برای عبادت در داخل صحن شریف حسینی باعث شد تا مسئولان آستان مقدس حسینی با راهنمایی متولی شرعی این آستان طرح بازسازی و افزودن فضا به سرداب‌ها را آغاز کنند تا زائران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. به همین دلیل نزدیک به چهار سال پیش این طرح عظیم را آغاز کردند تا چهار سرداب در صحن حسینی به یکدیگر متصل شوند. سرداب القبله در ضلع جنوبی صحن شریف و به سمت قبله قرار دارد که مساحت آن یکهزار و ۲۵۰ متر مربع است. سرداب امام حجت (عج) در ضلع شمالی با مساحت ۷۵۰ متر مربع، سرداب الشهداء در ضلع شرقی و نزدیک به بین الحرمین با مساحت یکهزار و ۲۵۰ متر مربع و سرداب الراس الشریف در ضلع غربی با مساحت ۷۵۰ متر مربع قرار دارند.

مساحت کل صحن شریف از دیوار تا دیوار ۱۵ هزار متر مربع به جز الحائر است. اما مساحت صحن که در آن عبادت‌ها مانند نماز جماعت برگزار می‌شود، شش هزار متر مربع است. به همین دلیل، دستور ساخت سرداب‌ها به مساحت چهار هزار متر مربع (مساحت کلی) در قالب چهار سرداب انجام گرفت. در طول هر سال یک سرداب تکمیل شده که براین اساس در طول چهار سال، چهار سرداب کامل شده است. هزینه این طرح برعهده دیوان وقف شیعی در برنامه سرمایه گذاری به عنوان طرح های خدماتی برای زائران بوده است. درصد تکمیل برخی از سرداب‌ها مانند سرداب الحجة و سرداب الشهداء ۱۰۰ درصد است، اما سرداب الرأس و سرداب القبله سازه بتونی شان تکمیل شده است و به مرحله تکمیل رسيده اند. برهمین اساس، سرداب الرأس ۸۵ درصد و سرداب القبلة ۶۰ درصد کامل شده است و کار همچنان ادامه دارد و تنها در مراسم اربعین کار متوقف می‌شود.

ارتباط سرداب‌ها با صحن شریف
سبک معماری سرداب‌ها نزدیک به صحن شریف است تا زائران هیچ تفاوتی را نبیندند. زیرا این مناطق عبادی تلقی می‌شود. به همین دلیل ضریح‌های داخل هر سرداب در نزدیکی پیکر امام حسین (ع) از طلا و نقره است. حفر این سرداب‌ها تا عمق هشت متر زیر زمین است. بسیاری از روایت‌ها و مطالعات وجود دارد که می‌گویند واقعه در عمق شش متر از عمق زمین کنونی رخ داده است؛ بنابراین این سرداب‌ها بسیار نزدیک به پیکر سیدالشهداء (ع) و یارانش است. برخی از زایران ترجیح می‌دهند که زیارت را از سرداب‌ها به خصوص سرداب الرأس الشریف انجام دهند.

سرداب‌ها و صحن حضرت زینب (ع)
اتصال بین سرداب‌ها و صحن حضرت زینب (ع) درحال انجام است. پيش بينی می شود که ظرف یک سال همه سرداب‌ها ۱۰۰ درصد کامل و سرداب‌ها به یکدیگر متصل شود تا یک صحن و یک سرداب باشد. از این مسئله می‌توان در بسیاری از موارد مانند نماز جماعت، تسهیل در تردد بین سرداب‌ها و سهولت خروج اضطراری در وضعیت اورژانسی استفاده کرد. به زودی اتصال بین الحائر و صحن حضرت زینب (ع) نیز انجام خواهد شد.

این سرداب‌ها یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های آستان‌های مقدس حسینی و عباسی (ع) به شمار می‌آید که برای کاهش ازدحام در مراسم‌های میلیونی و ارایه خدمات بهترین به زایران ساخته شده است. این سرداب‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌های عبادی هستند که بیشتر مردم برای نزدیکی به خداوند متعال و در جوار امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) از آن استفاده می‌کنند، به همین دلیل مکانی برای آرامش و آسایش زائران به شمار می‌آیند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
ازصفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 21 مرداد 1400 - 12:12:24