اعلام فهرست نهایی کابینه سیزدهم؛ یکشنبه

پنج شنبه 14 مرداد 1400 - 11:9:4
اعلام فهرست نهایی کابینه سیزدهم؛ یکشنبه

تهران- الکوثر:  رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کابینه هنوز نهایی نشده و فهرست نهایی وزرای کابینه دولت سیزدهم احتمالا روز یکشنبه اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آقای فریدون حسنوند با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما گفت: بنا بر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب باید پس از تنفیذ حکمش در مجلس حاضر شود و در حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که در قانون اساسی مقرر شده است در صورتی که شرایط رئیس جمهور منتخب در طول دوران ریاست جمهوری اش سلب شود، مجلس و دیوان عالی کشور می‌توانند رئیس جمهور را از سمتش عزل کند، به همین علت، این سوگند در حضور مجلس و رئیس قوه قضائیه یاد می‌شود.
آقای حسنوند افزود: به نظر می‌رسد مسیر دولت آقای رئیسی، معقول و منطقی و با رعایت تعامل و استقلال قواست.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تا کنون به طور غیررسمی، جلسه مشترکی بین رؤسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی با حضور آقای رئیسی برگزار و درباره اولویت‌های کمیسیون‌ها بحث شد.

آقای فریدون حسنوند گفت: هر کمیسیون اولویت‌های خود را در حوزه‌های تخصصی اعلام کرد و آقای رئیسی نیز درباره آن مسائل اظهار نظر‌هایی داشت؛ اولویت‌ها به صورت مکتوب به رئیس جمهور تحویل داده شد تا با تشکیل کمیته مشترک، پیگیری شود.
وی افزود: به صورت غیر رسمی تقریباً برخی از رؤسای کمیسیون‌ها در جریان گزینه‌های احتمالی کابینه پیشنهادی دولت هستند، اما کابینه هنوز نهایی نشده است؛ زیرا با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند در ابتدا قرار بود پنجشنبه همزمان با مراسم تحلیف اعضای کابینه معرفی شوند، اما ظاهراً به علت این که هنوز در مورد برخی از آن‌ها توافق نشده است به نظر می‌رسد یکشنبه این کار انجام شود.

حضور نمایندگان ۸۱ کشور در مراسم تحلیف 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: تا امروز ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان، اعلام آمادگی کردند که از این تعداد، ۵۲ کشور در قالب هیئت و ۲۹ کشور در حد سفیر در این مراسم شرکت می‌کنند.
آقای عبدالرضا مصری درباره جزئیات مراسم تحلیف ریاست جمهوری افزود: بر اساس قانون اساسی پس از انجام مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: به رغم شرایط سخت کرونایی حاکم بر داخل و خارج از کشور، استقبالی که دوست داران جمهوری اسلامی در خارج از ایران داشتند خوب بود و فکر نمی‌کردیم به این گستردگی باشد.
آقای مصری افزود: به همین علت، تدارکات لازم برای استقبال تا زمان بدرقه، توسط مجلس انجام شده است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع ۱۹۵ نفر از کشور‌های مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان​ اعلام آمادگی کردند، گفت: از این تعداد ۱۹ کشور رئیس مجلس و نائب رئیس مجلس آن‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند.

آقای عبدالرضا مصری ادامه داد: ۹ کشور رئیس جمهور یا معاونین رئیس جمهور, ۱۲ کشور در وزیر و یا معاون وزیر، برخی از کشور‌ها نیز به صورت ترکیبی یعنی رئیس مجلس به همراه معاون وزیر خارجه در این مراسم حضور دارند.
وی افزود: تمهیداتی هم از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا در محل برگزاری بر اساس استاندارد‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اندیشیده شده است به همین علت مجبور شدیم از مهمانان داخلی نسبت به دوره‌های قبل، ​ کمتر دعوت کنیم.
آقای مصری با اشاره به اینکه مراسم بر اساس قانون اساسی برگزار می‌شود، اضافه کرد: مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز، سپس قرائت قرآن کریم، سخنرانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و پس از آن مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور انجام می‌شود و بعد از آن آقای رئیسی رئیس جمهور سخنرانی خواهند داشت و نطق پایانی را نیز رئیس مجلس انجام می‌دهد.
مصری افزود: برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونایی، همه این برنامه‌ها در مدت زمان محدود و فشرده انجام می‌شود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از معرفی وزرا پیشنهادی دولت، مجلس حداقل در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر و در صورت نیاز در سه شیفت کار خواهد کرد، گفت: امیدواریم که وزرا تا پیش از روز تاسوعا (۲۶ مرداد) تعیین و دولت با هیئت جدید، تشکیل جلسه دهد.
آقای عبدالرضا مصری با تاکید بر اینکه مجلس همیشه به دنبال کمک به دولت است، چون توفیق دولت، توفیق کشور است، افزود: به این صورت نبوده که مجلس شورای اسلامی، خط کشی سیاسی کند؛ مجلس ها، عموماً سیاسی عمل نکردند و به عملکرد دولت، بیشتر توجه داشتند.
وی بیان کرد: در طول هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی، مجمع نمایندگان یک استان نتوانستند ملاقاتی با او داشته باشند، اما بیشتر نماینده‌ها توانستند در همین زمان محدود با آقای رئیسی جلسه برگزار کنند و قطعاً پس از این هم، این گونه خواهد بود.
آقای مصری به کسری بودجه اشاره و عنوان کرد: از نظر رئیس جمهور سابق، کسری بودجه وجود ندارد، اما دیدگاه رئیس جمهور جدید، متفاوت است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد بودجه، هزینه‌های جاری و قطعی است، اما اگر متغیر‌هایی بر درآمد‌های کشور اثر بگذارد ممکن است درآمد کشور کاهش یا افزایش یابد؛ تاکنون گزارش مُدونی از طرف سازمان برنامه و بودجه درباره چهار ماهه امسال نداریم.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


پنج شنبه 14 مرداد 1400 - 8:5:45