برگزاری مراسم رَمی جَمَره عَقَبِه

سه شنبه 29 تیر 1400 - 13:20:41
برگزاری  مراسم  رَمی جَمَره عَقَبِه

امروز (سه شنبه) در عربستان روز دهم ذی الحجه مصادف با عید سعید قربان است و زئران بیت الله الحرام بعد از وقوف در عرفات ، صبح امروز راهی سرزمین منا شدند و آیین رمی جمره عقبه را انجام دادند.

تهران- الکوثر:  زائران بعد از رمی جمره عقبه ،ذبح قربانی و تقصیر (تراشیدن سر)  حاجی می شوند.

رمی جمرات در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است و در روایات آمده‌ است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم (ع) نمایاند و ایشان  با سنگریزه‌هایی او را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم (ع) بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد؛ و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت. لذا افراد باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند تا از شیطان پیروی نکند.

از امام علی(ع) و امام صادق(ع) حکایت شده است: «شیطان خود را به ابراهیم(ع) نمایاند و جبرئیل به او دستور داد که با هفت سنگ شیطان را براند». محل‌هایی که حضرت ابراهیم (ع) به سوی شیطان سنگ پرتاب کرد، جمرات نام‌گذاری شد.

رمی جمره عقبه در روز دهم ذیحجّه (عید قربان) پس از ورود حاجی به منا و قبل از قربانی و تقصیر صورت می‌گیرد.در وجوب یا استحباب رعایت ترتیب بین اعمال یاد شده (رمی، قربانی و تقصیر) اختلاف است. مشهور، قول اول است. بنابر قول به وجوب، چنانچه از روی علم و عمد ترتیب رعایت نشود، اعاده عمل جهت تحصیل ترتیب بنابر قول مشهور واجب نیست، هرچند شخص گناه کرده‌ است.

رمی جمرات سه‌گانه اولی، وُسطی و عقبه، در ایام تشریق یعنی روزهای یازده، دوازده و نیز سیزدهم ذیحجه در صورتی که حاجی شب سیزدهم در منا بماند، به ترتیبِ یاد شده صورت می‌گیرد. در صورت عدم رعایت ترتیب، از روی عمد یا سهو، واجب است اعاده گردد. 

زمان رمی ، بنابر مشهور از طلوع آفتاب تا غروب است، مگر برای معذوران از رمی در روز، مانند بیمار، پیر و چوپان که مجازند شب رمی کنند؛ چنان که زنان در خصوص رمی روز عید می ‏توانند شب رمی کنند؛ خواه از رمی در روز معذور باشند یا نباشند؛ امّا در رمی ایام تشریق در صورتی مجازند شب رمی کنند که از رمی در روز معذور باشند.

عربستان سعودی امسال نیز با تکرار تجربه حج تمتع سال گذشته، تنها به ۶۰ هزار نفر از شهروندانی که علیه کرونا واکسینه شده اند اجازه شرکت در مناسک حج را داد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان،  سن زائران باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال باشد و متقاضیان انجام مراسم سالانه نباید بیماری مزمن داشته باشند.
بر اساس سامانه ممیز الکترونیکی، شرکت کنندگان از میان ۵۵۸ هزار متقاضی حج تمتع انتخاب شدند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 
از
صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


سه شنبه 29 تیر 1400 - 13:15:31

پربازدیدها