اهمیت حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در شوشا

یک شنبه 27 تیر 1400 - 20:22:28
اهمیت حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در شوشا

تهران - الکوثر : در حالی که سفرای کشورهایی که ریاست گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عهده دارند هفته گذشته از سفر به شوشا خودداری کردند ، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید "علی اکبر اجاق نژاد" نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان در مسجد شوشا به اقامه نماز جماعت اقدام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در همین ارتباط ، حاج "ایلقار ابراهیم اوغلو" رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان ، در گفتگوی زنده با "مساوات تی وی" اقامه نماز جماعت به امامت نماینده رسمی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسجد شوشا را موفقیتی بزرگ برای جمهوری آذربایجان دانست.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو دراین گفتگوی زنده تلویزیونی همچنین اعلام کرد:

" درحالی که سفرای سه دولت آمریکا و روسیه و فرانسه - برغم توافق اولیه - از سفر به شهر شوشا خودداری کردند ، امامت نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان و اقامه نماز جماعت در مسجد شوشا ، بهترین پیام به کشورهای منطقه و جهان بود که این شهر، خاک اسلام و متعلق به جمهوری آذربایجان است که از اشغال آزاد شده و اکنون نیز حرکت عبادی در آن جا انجام می شود و این پیام معنوی عظیمی است".

برگزاری نماز جماعت در مسجد شوشا به امامت نماینده ولی فقیه در قفقاز جنوبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین "الله شکور پاشازاده" رئیس اداره روحانیت مسلمانان قفقاز از چند واقعیت حکایت دارد.

نخست این که این اقدام به معنای نفوذ دینی و فرهنگی ایران در قفقاز جنوبی است. دومین واقعیت غیرقابل انکار این است که دولت جمهوری آذربایجان اعم از مقام های سیاسی و دینی ، به دولت و مردم ایران زمین و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتماد کامل دارند و در شرایط خاص به کمک و مساعدت تهران با باکو امیدوار هستند.

اخیرا سفرای کشورهای ریاست کننده بر گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از سفر به شوشا خودداری کردند. این در حالی بود که پیش از آن این سه مقام سیاسی آمریکا ، فرانسه و روسیه ، وعده سفر به این شهر تاریخی را داده بودند.

در واقع ، دولت الهام علی اف با سفرای آمریکا ، فرانسه و روسیه به منظور انجام این سفر هماهنگی های لازم به عمل آورده بود. اما در روزی که قرار بود این سفر انجام شود ، هر سه مقام سیاسی از انجام این سفر امتناع کرده بودند.

متعاقب این رفتار ناشایست ، رسانه های آذری ، این رفتار را اقدامی خصمانه علیه دولت و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان ارزیابی و این کشورها را به بازبینی احتمالی باکو در روابط متقابل تهدید کردند. سایت های ویرچوالایز و ینی مساوات هفته گذشته دراقدامی هماهنگ نوشتند:

"سفرای فرانسه ، روسیه و آمریکا اگرچه دعوت دولت الهام علی اف را برای سفر به شوشا را پذیرفتند ، اما از حضور در این سفر خودداری کردند".

بدیهی است که این اقدام اهانت به دولت و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و بی توجهی به سیاست های دولت الهام علی اف تلقی می شده است.

در این شرایط ، سفر نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان به شهر تاریخی شوشا و اقدامه نماز جماعت در مسجد این شهر ، پیام مهمی به روسای گروه میانجیگر مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تلقی می شده است.

تردیدی نیست که اقامه نماز جماعت در مسجد تاریخی شوشا به معنای حمایت عملی ایران از اراضی آزاد شده جمهوری آذربایجان بوده و ی تواند به دشمنان تخریب روابط تهران و باکو این واقعیت را تفهیم کند که حمایت ایران در زمینه اراضی جمهوری آذربایجان بسیار جدی است.

نکته قابل تامل در زمینه وحدت دینی ایران و جمهوری آذربایجان این واقعیت است که دوطرف تمایل زیادی به این وحدت از خود نشان می دهند و این امر حائز اهمیت زیادی است.

در این ارتباط ، "مبارز قربانلی" رییس کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان درماه اکتیر سال گذشته میلادی در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در باکو گفته بود:"در حالی که دو جنگ جهانی در اروپا رخ داد و میلیون‌ها انسان در این جنگ‌ها کشته شدند ، این کشورها بعد از پایان جنگ به اتحاد رسیدند و در سایه این اتحاد، ساختار اقتصادی ، نظامی و سیاسی محکمی به وجود آوردند که توسعه و پیشرفت امروز آن ها نتیجه همین اتحاد بوده است".

بدیهی است که اظهار نظر مبارز قربانلی را باید به معنای پیشنهاد طرف آذری به ایران به منظور وحدت دینی ، فرهنگی و سیاسی تهران و باکو در آینده نزدیک قلمداد کرد.

در یک جمع بندی کلی از اقامه نماز جماعت نماینده ولی فقیه در مسجد شوشا ، باید گفت: جدا از پیام های سیاسی به دولت های منطقه و جهان ، این اقدام پاسخ روشنی به کسانی است که وحدت ملت های شیعه در شمال و جنوب رودخانه ارس را هیچگاه باور نکرده و در یکسال اخیر تبلیغات گسترده ای علیه این همکاری ها به راه انداخته بودند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 27 تیر 1400 - 19:8:29