اتهام سازی بر ضد ایران ، تکرار سیاست های شکست خورده امریکا

شنبه 26 تیر 1400 - 18:43:52
اتهام سازی بر ضد ایران ، تکرار سیاست های شکست خورده امریکا

تهران - الکوثر : در چند روز گذشته دور تازه ای از جریان سازی خبری از سوی ایالات متحده آمریکا برضد ایران اغاز شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ماجرا از آنجا شروع شد که وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای مدعی شد «اف‌بی‌آی» تلاش جمهوری اسلامی ایران برای آنچه ربودن «یک فعال»  در خاک آمریکا عنوان شده را خنثی کرده است.

"آدری اشتراوس"، دادستان آمریکا در بخش جنوبی نیویورک در این بیانیه مدعی شد: دولت ایران ظاهرا به عاملانی داخلی دستور داده بود که با قصد ربودن قربانی و بازگرداندنش به ایران که در بهترین حالت، سرنوشت او در آنجا نامعلوم می ماند، این آدم ربایی را طرح ریزی کرده و در خاک آمریکا اقدام به جاسوسی کنند. 

این موضوع اگرچه اتفاق تازه ای درروند سیاست های خصمانه امریکا بر ضد ایران محسوب نمی شود اما با توجه به همزمانی ان با چند جریان ؛ موضوعی قابل تامل به نظر می رسد .

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در واکنش به این اتهام‌ آمریکا ضد ایران در توئیتی نوشت : پیش از متهم کردن دیگران به وضعیت خودتان بپردازید.

ظریف با اشاره به دست داشتن عوامل آمریکایی در ترور رئیس‌جمهور هائیتی و تلاشی مشابه علیه رئیس‌جمهور ونزوئلا خاطر نشان کرد :" افراد مسلح وابسته به آمریکا برای ترور رهبران در ونزوئلا و هائیتی در خاک آمریکا طرح‌ریزی می‌کنند، در حالی که دولت آمریکا فعالانه روابط مجرمانه خود را با متهم کردن دیگران به عملیاتِ آدم‌ربایی که به وضوح مضحک و کودکانه طراحی شده، مخفی می‌کند."

آنچه مسلم است ،تاریخ امریکا مملو از ترور، آدم‌ربایی و خرابکاری در کشورهای دیگر است. با این حال فضاسازی صورت گرفته  علیه ایران را می‌توان در ادامه جریان فشار حداکثری امریکا بر ضد ارزیابی کرد.

واقعیت این است که ایران در برابر زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات برجامی،ایستادگی کرده است و این مسئله برای واشینگتن  سخت و پر هزینه است .به همین دلیل ، امریکا در تلاش است با استفاده از گزینه های دیگر با وارد کردن اتهامات وسناریوی های ساختگی  ؛بزعم خود ایران را در موقعیت سخت قرار دهد .

امریکا درفرآیند مذاکرات وین نشان داد  قصد دارد به تلاش خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت به تعهد متقابل ذیل توافق برجام ادامه دهد .در عین حال هدف راهبردی امریکا پیگیری اهداف گذشته در چارچوب مطالبات غیر برجامی  و حفظ منافع آمریکا در مسائل غیر هسته‌ای است، که این سیاست از سوی ایران مردود است و پذیرفتنی نیست . 

مقام‌های دولت آمریکا از سال‌ها پیش گفته‌اند لازم است همزمان با پیشبرد مذاکرات سیاست فشار برایران و گرفتن امتیاز حفظ شود .

به عبارتی دیگر باید گفت از زمان خروج امریکا از  توافق هسته‌ای  ، رفتار واشینگتن  بهبود نیافته است .واقعیت این است که از زمان خروج آمریکا از برجام، هیچ یک از سیاست های گذشته امریکا اصلاح نشده و تنها بصورت محدود اقداماتی نه چندان مهم صورت گرفته است.

دولت بایدن نیز  در حالی ادعای تلاش برای احیای برجام از طریق مذاکرات وین را مطرح کرده است  که  همچنان بر ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری دولت سابق ادامه داده و در گفت‌وگوهای وین بر مواضع نابجای خود پافشاری کرده  و همین روند سبب تاخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است .  

از طرفی دیگر این سناریو سازی همزمان با برگزاری گردهم آیی اخیر گروهک تروریستی منافقین و شرکت شماری از مقام ها و سناتورهای امریکایی در این نشست  نشان می دهد نوعی پیوستگی هدفمند در این روندها وجود دارد وهدف از این جریان چند وجهی در هم شکستن مقاومت جمهوری اسلامی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 26 تیر 1400 - 18:38:15