تلاش بایدن برای توجیه خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از افغانستان

جمعه 18 تیر 1400 - 18:55:7
تلاش بایدن برای توجیه خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از افغانستان

تهران - الکوثر : جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب در یک سخنرانی گفت مأموریت نظامی این کشور در افغانستان، 31 اوت خاتمه می‌یابد و او حاضر نیست نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ در این کشور بفرستد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، او با اشاره به کشته شدن ۲۴۴۸ نظامی آمریکایی و زخمی شدن ۲۰۷۷۲ نظامی دیگر، افزود با حضور بیشتر نیروهای آمریکایی، تلفات در میان آن‌ها افزایش می‌ یابد.

او تاکید کرد:‌« قرار نیست بدون انتظار منطقی ازدستیابی به اهدافی متفاوت، نسل دیگری از آمریکایی‌ها رابرای جنگ به افغانستان بفرستم». بایدن ضمن طرح این ادعا که ارتش آمریکا مأموریت خود در افغانستان را به شکل موثری انجام داده است، گفت: «فرماندهان نظامی به من توصیه کرده‌اند که سریعاً از افغانستان خارج شویم».

او همچنین در دفاع از بیست سال اشغال افغانستان مدعی شد: «ما اسامه بن لادن را کشتیم و از تبدیل شدن افغانستان به سکویی برای حمله به آمریکا جلوگیری کردیم». وی درادعایی عجیب گفت خروج نیروهایمان از افغانستان نباید با خروج نیروهایمان از ویتنام مقایسه شود. این در حالی است که عجله آشکار بایدن درخروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کاملا شبیه اتفاقی است که درزمان خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام رخ داد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت: خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در واقع پذیرفتن شکست مأموریت خود در این کشور است.

این تازه ترین موضع گیری بایدن در زمینه جنگ در افغانستان و آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است. وی قبل ازاین تاکید کرده بود که زمان پایان طولانی‌ترین جنگی که آمریکا درگیر آن بوده، فرا رسیده است. بایدن وعده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ رامطرح کرده بود.

با این حال اظهارات جدید وی نشان می دهد که واشنگتن برای خروج نظامیانش از افغانستان با توجه به شدت گیری جنگ بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان و تداوم روند پیشروی های طالبان عجله داشته و قصد دارد دو هفته قبل از موعد قبلی این وعده را عملی نماید. این در حالی است که تحلیلگران در باره ایجاد خلاء قدرت دراین کشور پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو و سوء استفاده طالبان ازاین مساله برای گسترش جنگ داخلی درافغانستان هشدار داده اند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اخیرا در گزارشی نوشت، جدیدترین دیدگاه تحلیلگران اطلاعاتی و مقام‌های نظامی آمریکا این است که دولت افغانستان و کابل پایتخت این کشور، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از خروج نیروهای آمریکا سقوط کنند. هر چند اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بر این مساله پافشاری می کند که نیروهای نظامی این کشور کاملا توانایی عقب راندن و شکست طالبان را دارند، اما برخی کارشناسان با توجه به روند نظامی و امنیتی کنونی و پیشروی های طالبان در نقاط مختلف افغانستان  بر این باورند که با خروج نیروهای خارجی از این کشور و به ویژه  فقدان پشتیبانی هوایی، اکنون خطر اینکه افغانستان به دست طالبان بیفتد دو چندان شده است.

به رغم این نگرانی ها اما به نظرمی رسد دولت بایدن فقط در پی خروج هر چه سریع تر از افغانستان بدون توجه به تبعات وخیم آن است. بایدن دردیدار اخیر خود با اشرف غنی در کاخ سفید قول داد که آمریکا بعد از خروج نیروهایش همچنان از افغانستان حمایت خواهد کرد اما "نه حمایت نظامی".این بدان معنی است که آمریکا در میانه وضعیت وخیم امنیتی کنونی قصدی برای پشتیبانی جدی نظامی از دولت افغانستان ندارد.البته این موضع امریکا قبل از این نیز از زبان مقامات ارشد دولت بایدن بیان شده است.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا آوریل 2021 یعنی مدتی قبل از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان که از مه 2021 آغاز شد ضمن اشاره به اینکه هیچ ضمانتی درباره رویدادهایی که پس ازخروج نیروهای آمریکا از افغانستان رخ می دهد وجود ندارد، تاکید کرد بایدن تصمیمی برای بازگشت دوباره در آینده ندارد.

این اظهارات حاکی ازماهیت واقعی نگاه دولت بایدن به آینده افغانستان و نشانگر بی مسئولیتی کامل واشنگتن درباره اوضاع امنیتی آن پس ازخروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور است.البته بایدن برای توجیه تصمیم خود در سخنرانی اش ضمن رد این موضوع که مأموریت آمریکا در افغانستان به شکست انجامیده، مدعی شد که  سقوط دولت افغانستان بعید است و کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست. «محمدرضا فرقانی» کارشناس مسائل افغانستان می گوید: دولت مرکزی افغانستان نمی‌تواند به حمایت عملی و میدانی آمریکا چشم امید داشته باشد. به عبارت دیگر، آمریکا اشرف غنی را مایوس و امید حمله به مواضع طالبان را منتفی کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 تیر 1400 - 18:53:49