استقبال همراه با اما و اگر ریاض از گفتگو با ایران

شنبه 12 تیر 1400 - 13:30:51
استقبال همراه با اما و اگر ریاض از گفتگو با ایران

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه عربستان سعودی با بیان این که برخی گروه‌های منطقه باعث نگرانی ریاض شده‌اند، گفت کشورش از گفت‌و‌گو با ایران استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «فیصل بن فرحان»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» در خصوص ایران اظهار داشت کشورش از گفت‌و‌گو با ایران استقبال می‌کند؛ اما تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند.

فیصل بن فرحان در ادامه موضع ایران و عربستان سعودی در قبال گفت‌وگوهای اخیر را که چند ماه پیش در عراق آغاز شد، «مثبت» خواند و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌و‌گوها منجر به بسته شدن صفحه پیشین شود.

این مقام سعودی همچنین با متهم کردن ایران به حمایت از آنچه شبه‌نظامیان و گروه‌های غیردولتی در منطقه خواند، اضافه کرد بزرگترین نگرانی ریاض «حمایت ایران از این شبه‌نظامیان و بازیگران غیردولتی» است.

وی مشخصا به جنبش انصارالله یمن و گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق اشاره و بیان کرد که ریاض تمایل دارد «تغییری ملموس در روش ایران» ببیند.

فیصل بن فرحان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در چه شرایطی عربستان سعودی تل‌آویو را به رسمیت می‌شناسد، مدعی شد که اولویت کنونی ریاض «بازگشت اسرائیل و فلسطین به میز مذاکرات است زیرا صلح و ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد تا زمانی که مسئله این درگیری محوری در منطقه حل و فصل شود».

بر اساس ادعای وزیر امور خارجه سعودی، «تا زمانی که فلسطینی‌ها به یک کشور با پایتختی قدس و اجازه زندگی در شرایط مناسب» نرسند، ریاض، تل‌آویو را به رسمیت نخواهد شناخت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 12 تیر 1400 - 12:59:59