دومین مناظره 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری ؛ رقابتی همراه با هیجان های تبلیغاتی

چهار شنبه 19 خرداد 1400 - 16:49:45
دومین مناظره 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری ؛ رقابتی همراه با هیجان های تبلیغاتی

تهران - الکوثر : دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران عصر روز سه شنبه برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، در دومین مناظره تلویزیونی خود در مقام پاسخگویی به 7 سوال مختلف برنامه مناظره در دو مرحله؛ به بیان دید گاه ها و نظرات خود پرداختند.

مقایسه ای محتوایی میان مناظره نخست با مناظره دوم تفاوت هایی را در دو جنبه نشان می دهد:

جنبه نخست، پرهیز نامزدها از طرح  مباحث حاشیه ای و پرداختن به  بحث های اصلی مناظره  است  . این ویژگی مناظره دوم را به مباحث و اهداف رقابت های انتخاباتی نزدیک ترکرد .

جنبه دوم ؛ شفاف تر شدن موضوعات مناظره وباز شدن دامنه بحث ها در قالب  پرسش و پاسخ های مناظره است.به نحویکه در فرصت 3 ساعته مناظره، ایده‌ها و طرح ها و نقدها در طیف وسیعی از موضوعات  مطرح شد.

تاثیر پذیری اقتصاد از سیاست خارجی، برجام ، بیکاری، تورم ؛ مسایل جوانان ، مسکن ؛ فقروفاصله طبقاتی ، مشکلات بهداشت و درمان ، نرخ رشد جمعیت ، مسایل شغلی معلمان و کارگران، موضوعات  فرهنگی ، اجتماعی  و اقلیت های قومی  و دینی از جمله مباحث مطرح شده در این مناظره بود.

در عین حال مناظره دوم نیز همانند مناظره نخست با پاره ای انتقادهای شخصی  و به تعبیر برخی نامزدها، با بداخلاقی‌های سیاسی همراه بود. بسیاری بر این باورند که یکی از جذاب ترین و البته سرنوشت سازترین مرحله از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، نوعِ عملکرد آن ها درمناظره های انتخاباتی است. برگزاری مناظره بویژه در موضوع ریاست جمهوری در کشورهای مختلف، به یک پدیده رایج تبدیل شده است.آمریکا یکی از کشورهایی است که در آن مناظره انتخاباتی برگزار می شود.بحث های مناظره ای  در انتخابات اخیر این کشور به یک جنجال فضاحت بار تبدیل شد.

بریتانیا  نیز از جایگاه قابل توجهی در این زمینه برخوردار است .در کشورهایی نظیر کره جنوبی، فرانسه و روسیه هم  مناظره های  انتخاباتی بر گزار می شود.  در برخی کشورها نظیرآرژانتین شرکت  درمناظره های  انتخاباتی اجباری است. کشور تونس نمونه دیگری است که در آن  علاوه بر نامزدها ، روزنامه نگاران و حامی آن ها نیز مناظره می کنند.

هدف ازمناظره، تشدید رقابت براساس گفتمان استدلالی و شناساندن توانایی ها و تجارب نامزدها  در اداره امور و انجام مسوولیت های بزرگ است.مناظره های  سیاسی، اما  بیش از آنکه اثباتی و استدلالی باشد، هیجانی است. طرفین مناظره در نوعی سیاسی آن که غالبا" فاصله زیادی از علم و دانش تخصصی دارد، در پاره ای موارد بیش از اثبات خود به رد طرف مقابل می پردازند.  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در همین خصوص در دیدار اخیر تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامزدها را از تبدیل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز» مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول و مایه آبروریزی آنها است، بر حذر داشتند و گفتند: در گذشته نیز هر گاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روشهای تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: رعایت اخلاق اسلامی در مناظره‌ها و مصاحبه‌ها، موجب سرریز شدن آن در جامعه و الگوگیری مردم خواهد شد.

طبیعی است که مناظره، گاه به اثبات ویا رد منطقی نظریات طرفین منجر می شود، اما در هر حال رعایت اخلاق سیاسی، شرط  نخست مناظره است. اکنون با این انتظار، نگاه ها متوجه سومین مناظره سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 خرداد 1400 - 16:47:4