پاسخ ظریف به بلینکن : بند 36 برجام را بخوانید

سه شنبه 18 خرداد 1400 - 8:47:35
پاسخ ظریف به بلینکن : بند 36 برجام را بخوانید

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ادعای همتای آمریکایی‌اش که گفته بود مشخص نیست ایران برای بازگشت به برجام تمایل یا آمادگی داشته باشد، گفت: کافی است بند 36 را مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران به ادعاهای همتای آمریکایی‌اش درباره اقدامات لازم برای از سرگیری کامل توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان داد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی قبل‌تر بدون در نظر گرفتن نقض عهد کشورش در برجام در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده بود هنوز مشخص نیست ایران از «آمادگی یا تمایل لازم برای بازگشت به برجام» برخوردار باشد.

محمد جواد ظریف در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توییتر نوشته هنوز مشخص نیست آیا دولت آمریکا آمادگی کنار گذاشتن سیاست «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو»، رئیس‌جمهور سابق و وزیر خارجه سابق آمریکا را دارد یا خیر.

وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: «هنوز مشخص نیست آیا رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن آماده‌اند سیاست "فشار حداکثری" ترامپ و پمپئو را کنار گذاشته و استفاده از تروریسم اقتصادی به عنوان اهرم فشار برای چانه‌زنی را متوقف کنند یا خیر. ایران به برجام پایبند است. کافی است بند 36 را مطالعه کنید. زمان تغییر مسیر است.»

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا، سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 8 می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

دولت ایران 5 ژانویه 2020 در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است،  که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا به برجام برگشته و تعهداتش را اجرا کند نخواهد پذیرفت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 18 خرداد 1400 - 8:47:27