مرکز سری سازمان سیا در عراق چگونه هدف قرار گرفت؟

سه شنبه 11 خرداد 1400 - 17:44:43
مرکز سری سازمان سیا در عراق چگونه هدف قرار گرفت؟

تهران- الکوثر: روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با اشاره به حمله پهپاد انتحاری به یک مرکز سری سازمان جاسوسی آمریکا در اربیل عراق هشدار داد: آمریکا باید بداند که ایران سرگرم گردآوری اطلاعات درباره مراکز سرّی و امن از جمله سوله ها و دیگر تاسیسات آمریکا در عراق است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رسانه صهیونیستی جروزالم پست با اشاره به گزارش روزنامه واشنگتن پست مبنی بر حمله شبه نظامیان مورد حمایت ایران با پهپاد به یک سوله سرّی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) در اربیل عراق نوشت: این حمله نشان دهنده برنامه ریزی دقیق و دانش فنی و عملیاتی پیچیده ایران و شبه نظامیان مورد حمایت این کشور در عراق است. با وقوع چنین حمله ای مشخص می شود که ایران توانسته است پهپاد را به عراق منتقل و به گردآوری اطلاعات درباره موقعیت این مرکز سرّی سازمان سیا در اقلیم کردستان عراق مبادرت کند. این سوله در داخل محوطه پایگاه آمریکا واقع شده است و پهپاد توانسته است آن را شناسی و مورد حمله قرار دهد..
پهپادی که در این حمله انتحاری از آن استفاده کرده، شبیه همان پهپادی است که ایران در حمله به تاسیسات نفتی عبقیق عربستان از آن استفاده کرد و حوثی ها در حمله به عربستان و حماس نیر در درگیری های اخیر با اسرائیل، این نوع پهپاد را به سوی اسرائیل به پرواز درآورد.
جروزالم پست افزود: حمله به سوله مورد استفاده سیا در پایگاه نظامی آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار است چون از قرار این گونه تاسیسات از سامانه های دفاعی خاصی برخوردارند. ژنرال مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا بارها درباره خطر و تهدیدی که پهپادها به همراه آورده اند، هشدار داده است. وی گفته است تاکنون میلیاردها دلار برای ساخت سامانه های ضد پهپاد هزینه کرده ایم اما همچنان با تهدید شدیدی در این زمینه روبرو هستیم.
آمریکا برای مقابله با موشک های بالستیک و راکت ها، موشک های پاتریون و سی – آر ا ام، در عراق مستقر کرده است. ارتش آمریکا در ضمن دو سامانه گنبد آهنین دریافت کرده است که برای مقابله با پهپادها می توان از آن ها استفاده کرد.
حمله به سوله ای که سازمان سیا از آن استفاده می کرد، زنگ خطری برای آمریکا بود چون از قرار ایران می دانست که کدام سوله در اختیار سیا قرار دارد.
به نوشته جروزالم پست، مسیر پرواز پهپاد تا ۱۰ کیلومتری هدف ردیابی شده بود اما از این فاصله به بعد، پهپاد مسیر پرواز هواپیماهای مسافربری را در پیش گرفته است. بررسی ها اولیه نشان می دهد که این پهپاد ساخت ایران بوده است.
کاخ سفید از حمله پهپادی روز ۱۴ آوریل به وحشت افتاد چون سوله ای که مورد حمله قرار گرفت سرّی بود و حمله نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار بود. با اینکه کتائب حزب الله در ماه مه ۲۰۱۹ و بار دیگر در ژانویه ۲۰۲۱ با پهپاد به عربستان حمله کرده بود و در ژانویه ۲۰۲۱ پایگاه عین الاسد در عراق را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند مورد حمله قرار داده بود اما حمله به مخفیگاه سازمان سیا در اربیل رویدادی به مراتب مهمتر، محسوب می شود.
نوع پهپادی که در حمله به سوله سازمان سیا از آن استفاده شد مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که از نوع ابابیل یا قاصف باشد که حماس آن را پهپاد شهاب نامیده است.
الکس آلمیدا کارشناس مسایل نظامی می گوید علت حمله به این سوله مورد نظر که سازمان سیا یا نیروهای مخصوص از آن استفاده می کنند، وجود یک هواپیمای شناسایی و گردآوری اطلاعات در آن بوده است. گزارش منابع آگاه از آسیب دیدن سوله بر اثر این حمله حکایت دارد.
این سوله در پایگاه نظامی بسیار بزرگ آمریکا که دارای صدها ساختمان است واقع شده و اینکه پهپاد چگونه توانسته است هدف مورد نظر را در میان انبوهی از ساختمان ها پیدا کند، مشخص نیست.
هدف قرار دادن پهپادهای آمریکا در عراق توسط پهبادهای ایران را می توان نوع تازه ای از نبرد پهپادها در خاورمیانه توصیف کرد به ویژه اگر مشخص شود که ایران می دانسته است ممکن است از این سوله برای حمله به نیروهای ایرانی مستقر در عراق استفاده شود.
آمریکا باید بداند که ایران سرگرم گردآوری اطلاعات درباره مراکز سرّی و امن از جمله سوله ها و دیگر تاسیسات آمریکا در عراق است و اینکه ایران میزان دقت هدف گیری موشک های خود را افزایش داده و در آینده فناوری ساخت پهپادها را نیز پیچیده تر خواهد ساخت.
پهپادها توسط نیروهای نیابتی ایران مورد استفاده قرار می گیرند و در نتیجه ایران می تواند نقش خود را در این گونه حملات انکار کند.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، ورود مرموز یک پهپاد به حریم هوایی اسرائیل در روز ۱۸ ماه مه بود که هدف قرار گرفت و سرنگون شد. نتانیاهو مدعی شد که این پهپاد از عراق یا سوریه به پرواز درآمده بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 11 خرداد 1400 - 17:40:25