اذعان به نادرستی سیاست‌های رژیم صهیونیستی در غزه

سه شنبه 11 خرداد 1400 - 15:43:33
اذعان به نادرستی سیاست‌های رژیم صهیونیستی در غزه

تهران - الکوثر : رئیس اسبق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد سیاست های این رژیم در برابر حماس در غزه، اشتباه است.


به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عاموس یادلین، ژنرال اسرائیلی و فرمانده اسبق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) و رئیس سابق موسسه پژوهش های امنیت داخلی در دانشگاه تل آویو، در یادداشتی که عربی 21 به زبان عربی ترجمه کرد نوشت: سیاست اسرائیل در برابر حماس و غزه بر پایه فرضیات اشتباه قرار دارد.
وی افزود: رویارویی اخیر بین اسرائیل و حماس نابرابر بود و بعد از 11 روز جنگ بدون توافق متقابل یا آتش بس طولانی مدت به پایان رسید. با وجود ضربات سنگینی که اسرائیل به حماس وارد کرد، این جنبش به حمله راهبردی چند بعدی دست زد که خیلی فراتر از رویارویی نظامی در غزه بود و باعث شد حماس در موضع رهبری سیاسی، ایدئولوژیک و راهبردی در صحنه فلسطین قرار بگیرد. حماس همچنین موفق شد بافت حساس روابط یهودی-عربی را در اسرائیل از بین ببرد و موجی از انتقادها در زمینه حقوق بشر را متوجه اسرائیل کند.
یادلین تاکید کرد جنگ غزه مانند جنگ های گذشته، بازدارنده بود نه سرنوشت ساز. طراحان این جنگ اینگونه ارزیابی کرده بودند که جنگ بازدارنده ضررهای زیادی به حماس وارد خواهد کرد و به توان نظامی آن ضربه می زند. اما مسئله مهم این است که بفهمیم فروپاشی کامل حماس با مانورهای زمینی و سیطره بر زمینی ممکن می شود که از آنجا موشک پرتاب می شود اما اسرائیل نمی توانست این کار را انجام دهد چرا که اساسا فاقد ویژگی ضروری غافلگیری در رویارویی نابرابر با حماس است تا بتواند دستاوردی حاصل کند.
یادلین تاکید کرد با وجود حملات نیروی هوایی اسرائیل به غزه، دستاوردهای نظامی اساسی حاصل نشد و رهبری سیاسی و فرماندهی نظامی حماس در سطح بالا، متضرر نشد و در این وضع اسرائیل نباید انتظار فروپاشی حماس در غزه را داشته باشد؛ چرا که حماس، دشمنی سرسخت است و ایدئولوژی افراطی گری و توانایی نظامی را با هم دارد که این مسئله تهدیدی بزرگ برای اسرائیل به شمار می رود. به ادعای یادلین، فروپاشی حماس درسی بازدارنده برای هر گروه دیگری است که کنترل غزه را در دست می گیرد.
رئیس اسبق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل در ادامه مقاله خود اشاره کرد اقدام نظامی زمینی باید بخشی از برنامه ریزی برای هرگونه عملیاتی باشد که در آینده در غزه رخ می دهد و این گام نباید با هدف اشغال کامل غزه توسط اسرائیل صورت گیرد بلکه این اقدامی ضروری برای وارد کردن خسارت به مراکز نظامی و سیاسی حماس و هدف قرار دادن توانایی های نظامی آن به شمار می رود.
وی در پایان نوشت: اسرائیل باید به خواسته خود مبنی بر خلع سلاح غزه پایبند باشد چرا که عنصری ضروری در هرگونه راه حل آتی با فلسطینی ها به شمار می رود و بازسازی غزه جز با برداشتن گام هایی در جهت توقف مسلح کردن این منطقه محقق نخواهد شد و باید از نتایج نظامی و سیاسی جنگ اخیر به درستی درس گرفته شود تا اسرائیل بتواند در رویارویی آتی به راه حل های راهبردی بهتری دست یابد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
 


سه شنبه 11 خرداد 1400 - 15:29:46