سفر منطقه‌ای ظریف ؛ تضمین امنیت منطقه با صلح هرمز

شنبه 11 اردیبهشت 1400 - 9:17:24
سفر منطقه‌ای ظریف ؛ تضمین امنیت منطقه با صلح هرمز

تهران - الکوثر : وزیر خارجه ایران درچارچوب سفر منطقه‌ای در گام نخست به قطر و سپس به ترتیب به عراق، عمان و کویت سفر کرد و محور مشترک این رایزنی‌ها علاوه بر بررسی گسترش روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای برای تضمین صلح و امنیت‌پایدار بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر پنجشنبه با دیدار از کویت و رایزنی با وزیر خارجه و نخست وزیر این کشور پایان یافت. ظریف در دیدار با نخست وزیر کویت، بر ضرورت تلاش‌های ایران و کویت در ایجاد و تحکیم عنصر گفت وگو با هدف حل مشکلات و مسائل موجود و گسترش همکاری‌های چند جانبه توسط کشورهای منطقه تاکید کرد.

ایران همواره بر حل مشکلات منطقه خلیج فارس با رویکرد همکاری و گفت و گوی مستمر کشورهای این منطقه تاکید کرده است و در همین چارچوب، سال 2019 طرح "صلح هرمز" را به کشورهای جغرافیای خلیج فارس پیشنهاد داد. این طرح همچنان روی میز و بهترین طرح برای حل مشکلات منطقه راهبردی خلیج فارس با رعایت دو اصل اساسی یعنی احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست.

در همین زمینه؛ "حسین الکنانی"، کارشناس مسائل سیاسی از عراق معتقد است، طرح ایران برای حفظ امنیت و صلح در منطقه خلیج فارس تحت عنوان "صلح هرمز" یک طرح واقع‌بینانه است.

طرح ابتکاری ایران بر گفت وگوها با هدف ارتقای هماهنگی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی تمرکز دارد که این فرایند در سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران به عراق، قطر، عمان و کویت پیگیری شد.  

نگاه مثبت ولیعهد عربستان به روابط خوب با ایران در کنار رایزنی‌های سازنده  ظریف در سفر به کشورهای قطر، عراق، عمان و کویت، نشانه‌های مثبت به شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه خلیج فارس در آینده وجود دارد.  

در همین چارچوب؛ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پایان سفر به کویت در توییتر نوشت، رایزنی‌ها بر اجرای طرح صلح هرمز برای منطقه خلیج فارس تمرکز داشت و نشانه‌های مثبت به چشم می‌خورد.

خلیج فارس به سبب اینکه نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد، مورد توجه کشورها و بازیگران جهانی است و نوع روابط کشورهای منطقه خلیج فارس با این بازیگران بر معادلات منطقه هم تاثیر می‌گذارد. آنچه اما منافع کشورهای منطقه را تضمین می‌کند، گفت و گو و همکاری مستمر و مداوم کشورهای منطقه خلیج فارس است و از این رهگذر، صلح و امنیت این منطقه راهبردی محقق می‌شود.

با توجه به این نکنه و واقعیت منطقه، طرح "صلح هرمز" جمهوری اسلامی ایران اهمیت پیدا می‌کند و کشورهای منطقه خلیج فارس با رویکرد، زبان و فرهنگ مشترک منطقه‌ای می‌توانند، ضمن تضمین منافع حیاتی یعنی امنیت و صلح دائمی، ترتیبات روابط جهانی خود را هم پیگیری کنند، بدون اینکه با یکدیگر رقابت منفی منطقه‌ای داشته باشند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 11 اردیبهشت 1400 - 9:17:18