اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، پایانی بر حضوری بی ثمر

پنج شنبه 26 فروردین 1400 - 18:18:29
اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، پایانی بر حضوری بی ثمر

تهران - الکوثر : "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای این کشور از افغانستان خارج خواهند شد. وی گفت: «زمان پایان طولانی‌ترین جنگی که آمریکا درگیر آن بوده فرا رسیده است. آمریکا از دولت افغانستان حمایت خواهد کرد اما درگیر عملیات نظامی نخواهد شد».

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بایدن در این باره گفت: «ما نمی‌توانیم به چرخه گسترش و توسعه حضور ایالات متحده در افغانستان ادامه دهیم . عقب نشینی از اول ماه مه با هماهنگی با ناتو آغاز می شود. طالبان به ما حمله کند‌، ما با تمام ابزارهای موجود پاسخ خواهیم داد.»

"جو بایدن" با اشاره به این که چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده است که مسئولیت حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را بر عهده دارد، گفت این مسئولیت را به رئیس جمهور پنجم واگذار نخواهد کرد.

وی مدعی شد: «هدف اول ما این است که مطمئن شویم از افغانستان به عنوان پایگاه برای حمله به آمریکا استفاده نخواهد شد و ما به آن هدف دست یافتیم.» پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اول ماه مه شروع خواهد شد و هدف آن است که تا 11 سپتامبر 2021 در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده باشند.

"ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو،  "لوید آستین" و "آنتونی بلینکن" وزیران دفاع و خارجه آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک، با اشاره به آغاز عقب‌نشینی نیروهای غیرآمریکایی از افغانستان از اول ماه مه  بر تقابل با طالبان تاکید کردند. همزمان نگرانی‌هایی از بازگشت هرج و مرج و ناامنی پس از خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان مطرح شده است.

آمریکا و طالبان در فوریه 2020 در دوحه، پایتخت قطر توافق کرده بودند که واشنگتن به تدریج نیروهای خود را از افغانستان خارج کند تا به روند صلح در این کشور کمک شود .در این توافق، زمان نهایی خروج نیروهای آمریکایی اول مه 2021 تعیین شده بود. با این حال دولت بایدن به بهانه نقض عهد از جانب طالبان این وعده را عملی نکرده و سخن از تداوم حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان به میان آورد. پنتاگون در این زمینه چندین گزینه به بایدن ارائه داده بود که نهایتا گزینه تمدید حضور نظامی تا سپتامبر 2021 مورد قبول بایدن قرار گرفت.

با این حال این تصمیم آمریکا و متحدانش در ناتو ، مورد قبول طالبان نبوده و هشدار داده در صورتی که نیروهای خارجی در مهلت تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، از نظر این گروه تخطی از توافقنامه دوحه تلقی می‌شود و حملات علیه این نیروها را از سرخواهد گرفت. جامعه اطلاعاتی آمریکا در آوریل 2021  در گزارشی اعلام کرد که طالبان «یقین دارد که می تواند به پیروزی نظامی دست پیدا کند.»

آمریکا در سال 2001  به بهانه جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و رژیم طالبان را سرنگون کرد. با این حال در 20 سال گذشته با قدرت گرفتن دوباره طالبان و توافق صلحی که دولت ترامپ با آن در دوحه منعقد کرد، اکنون بایدن به ناچار و بدون کسب هیچ دستاوردی به این اشغالگری که با ناکامی به مراتب بدتر از جنگ ویتنام همراه بود، پایان می دهد.

در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت، هزاران غیرنظامی افغان جان خود را از دست دادند. جنگ افغانستان برای آمریکا دو تریلیون و 400 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

"آنتونی کوردزمن" کارشناس مسائل راهبردی می گوید: درسطح ملت سازی در افغانستان مقدار هنگفتی پول خرج شد بدون این که دستاورد چندانی داشته باشد. هم چنین از زمان حمله آمریکا به افغانستان که 20 سال از آن می گذرد، بیش از  2400 نفر از نظامیان آمریکایی در این کشور کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند. با این حال حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان حاصلی جز کشتار مردم این کشور ، افزایش ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر برای این کشور جنگزده نداشته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 26 فروردین 1400 - 18:17:58