اختلافات ترکیه با روسیه در امور سوریه

چهار شنبه 4 فروردین 1400 - 18:32:32
اختلافات ترکیه با روسیه در امور سوریه

تهران - الکوثر : با ادامه حضور نظامی و اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه ، مشکلات آنکارا با کشورهای ذینفع در امور سوریه بویژه روسیه هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در همین ارتباط ، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای ، از احضار سفیر روسیه در آنکارا خبر داد. 

بر اساس بیاینه منتشر شده ، احضار سفیر روسیه در آنکارا به بهانه وضعیت جاری در ادلب در اراضی سوریه صورت گرفته است. در این بیانیه ای وزارت خارجه ترکیه آمده است، "الکسی یرخوف" سفیر روسیه در آنکارا را به بهانه وخیم تر شدن اوضاع در منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه ، احضار کرده است.  

بروز اختلاف ها بین ترکیه و روسیه ، نشان می دهد که دو کشور برغم همکاری های گسترده نظامی و خریدهای تسلیحاتی اخیر ترکیه از روسیه ، امکان تبدیل شدن به دو متحد راهبردی را ندارند. بروز اختلاف های متعدد میان ترکیه و روسیه در امور سوریه ، از جمله نمونه هایی برای اثبات این ادعا است.
درعین حال ، مخالفان دولت آنکارا معتقدند ، ترکیه در دوران اردوغان از یک کشور بدون مشکل با همسایگان ، به کشوری با صد درصد مشکل با همسایگانش تبدیل شده است.

در شرایط فعلی ، این واقعیت را نمی توان انکار کرد که ارتش ترکیه برغم شکست در دستیابی به اهداف خود در سوریه ، تلاش زیادی به عمل می آورد تا به عنوان طرف پیروز معرفی شود.

موضوعی که به نظر می رسد دولت روسیه توجه چندانی به آن ندارد. این موضوع از جهت داخلی برای دولت اردوغان حائز اهمیت است. بویژه که در این صورت ، احزاب مخالف دولت آنکارا با طرح مواضع جدید ، تلاش می کنند تا بار دیگر دولت اردوغان را به چالش بکشند.
احزاب مخالف دولت آنکارا از ابتدای بحران سوریه تلاش کردند دولت اردوغان را خارج از این بحران در نظر بگیرند. بویژه که کارشناسان ترک درمسائل غرب آسیا ، حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه را دارای پیامدهای منفی بسیاری برای دولت اردوغان دانسته و تاکید کرده اند که تلفات سنگین ارتش ترکیه در داخل خاک سوریه می تواند آینده سیاسی اردوغان را با چالش ها و مخاطرات جدی روبرو کند.

ضمن آن که احزاب مخالف دولت اردوغان می توانند از این موضوع در جهت تخریب آرای حامیان دولت آنکارا بهره برداری به عمل آورند.

این در حالی است که تداوم حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه ، ممکن است بحران در روابط دوکشور را به سال های آینده موکول کند. در همین ارتباط ، "حکم امهز" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره اشغال بخش هایی از اراضی استان ادلب در خاک سوریه گفته است:   
"ترکیه به دلیل نداشتن دست برتر در بعد نظامی و سیاسی نمی تواند برنده این میدان باشد و در صورت ادامه تنش ها ، آینده سیاسی اردوغان نیز با مخاطره مواجه خواهد شد".
این درحالی است که دولت ترکیه به دلیل قرار گرفتن سوریه درموقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی خاص سوریه درشرق مدیترانه ، در پی اهداف درازمدتی در اراضی سوریه است.

در واقع ، اراضی شمال سوریه ، این فرصت را برای ترکیه فراهم می کند تا با حضور در این کشور ، سلطه بر شرق دریای مدیترانه را هر چه بیشتر تثبیت کند و از این طریق ، خود را به قطب اول سیاسی منطقه تبدیل کند.

در حالی که در شرایط فعلی حضور رقبای ترکیه در اراضی سوریه ، بسیاری از نقشه های دولت ترکیه را در سوریه نقش بر آب کرده است.
در یک جمعبندی کلی از احضار سفیر روسیه به وزارت امور خارجه ترکیه ، باید گفت: دولت ترکیه تلاش می کند با این اقدام ، ضمن مستقل نمایی ، افکار عمومی ترکیه را در زمینه ناکامی ها در زمینه تحقق اهداف تعریف شده در اراضی سوریه منحرف کند. اما با وجود رسانه های متعدد فعال و شبکه های اجتماعی ، بعید است دولت آقای اردوغان به این هدف خود دست یابد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 4 فروردین 1400 - 18:32:26