درخواست دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به محاصره دریایی یمن

چهار شنبه 4 فروردین 1400 - 14:14:34
درخواست دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به محاصره دریایی یمن

تهران - الکوثر : آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به وضعیت اسفناک انسانی در یمن درخواست کرد تا به کشتی‌های حامل سوخت اجازه داده شود تا وارد بندر الحدیده واقع در غرب یمن شوند و موانع داخلی نیز در توزیع سوخت برداشته شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پیش تر محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله در توییتی نوشته بود: همچنان 14 نفتکش یمنی بیش از یکسال است در دریای سرخ در توقیف ائتلاف متجاوز سعودی قرار دارد.

درخواست گوترش برای پایان دادن به محاصره دریایی یمن و اجازه دادن به کشتی های حامل سوخت برای پهلو گیری و تخلیه محموله خود در بندر الحدیده واکنشی به تداوم سیاست غیر انسانی ائتلاف سعودی در محاصره دریایی و هوایی یمن در چند سال گذشته است. عربستان سعودی در مارس 2015 با همراهی امارات و با کمک و چراغ سبز دولت اوباما تهاجم همه جانبه ای را علیه مردم مظلوم یمن که فقیرترین کشور عربی است آغاز کرد.

بهانه این حمله بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری به قدرت اعلام شد اما در واقع دلیل اصلی این اقدام گسترش نفوذ و سیطره بر منابع یمن بود.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بارها هشدار داده‌اند که براثر ادامه حملات متجاوزان ائتلاف سعودی به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند. گوترش نیز هشدار داده که مردم یمن با بحرانی انسانی بی سابقه ای از جمله احتمال وقوع بحران گرسنگی گسترده مواجه هستند.

طبق آخرین گزارش ارائه شده از سوی سازمان ملل بیش از 16 میلیون یمنی یا به عبارتی تقریبا نیمی از جمعیت 29 میلیون نفری این کشور در سال جاری با خطر فزاینده قحطی و گرسنگی مواجه هستند. بر اساس این گزارش حدود 50 هزار نفر از مردم یمن هم اکنون در شرایط نزدیک به گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و 400 هزار کودک زیر پنج سال نیز در صورت ادامه یافتن وضعیت موجود بر اثر سوتغذیه حاد جان خود را از دست خواهند داد.

این در حالی است که به رغم حملات مستمر هوایی و زمینی و محاصره دریایی یمن،  ائتلاف سعودی متحمل ناکامی های بزرگی در جنگ 7 ساله خود شده است. با توجه به استمرار حملات موشکی و پهپادی مقاومت یمن به تاسیسات نفتی و نظامی سعودی ها و نیز تغییر سیاست آمریکا در قبال جنگ یمن با روی کار آمدن "جو بایدن" اکنون ریاض خواهان آتش بس شده است.

"فیصل بن فرحان آل سعود"، وزیر خارجه سعودی دوشنبه شب از ابتکار عمل ریاض برای آتش بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش بس با نظارت سازمان ملل و موافقت جنبش انصارالله اجرایی می‌شود.

گوترش نیز از ابتکار عمل عربستان سعودی برای توقف درگیری ها در یمن استقبال کرد. اما مشخص است که این پیشنهاد بیش از آنکه واقعی باشد در واقع تلاشی برای خروج رژیم سعودی از بن بست کنونی درجنگ یمن است.

"محمد علی الحوثی" عضو شورای عالی سیاسی یمن در پاسخ به طرح سعودی ها در توییتر نوشت: ما منتظر اعلام آتش بس و شکسته شدن محاصره از سوی عربستان و آمریکا و نه اعلام "طرح ابتکاری" ریاض بودیم.

«شارل ابی نادر» کارشناس مسائل نظامی می گوید: دولت عربستان در حالی که نیاز شدید به پایان جنگ در یمن دارد ولی به دلایلی از پایان جنگ در شرایط فعلی واهمه دارد.

مساله مهم این است که  عربستان و امارات بدون حمایت و کمک های همه جانبه لجستیکی، اطلاعاتی و تسلیحاتی غرب قادر به آغاز و تداوم جنگ ظالمانه خود علیه یمن نبوده و نیستند. اکنون نیز که وضعیت در جبهه های جنگ از جمله در استان مارب به نفع ارتش یمن و کمیته های مردمی است آمریکا و اتحایه اروپا خواهان پایان دادن به نبرد و آتش بس شده اند. اما مساله مهم در برهه کنونی نه آتش بس مورد ادعای سعودی ها، بلکه پایان دادن به محاصره ضد انسانی یمن از سوی ائتلاف سعودی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 4 فروردین 1400 - 14:14:25