آیت‌الله اراکی:

حوزه علمیه خود را از سیاست کنار نکشد

سه شنبه 26 اسفند 1399 - 16:6:3
حوزه علمیه خود را از سیاست کنار نکشد

تهران - الکوثر : عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت : ما با خدا عهد بسته‌ایم که دین را اجرا کنیم و دخالت نکردن در سیاست به معنای زیر بار امانت نرفتن است

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری شب گذشته  در همایش « پنجمین سالگرد مطالبه رهبر معظم انقلاب در مورد تحقق حوزه انقلابی » که در اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه، انقلابی بودن است، گفت: ما باید تلاش کنیم تا گفتمان انقلاب در حوزه از آن‌چه هست، ریشه‌دارتر و گسترده‌تر شود.

 این استاد سطوح عالی حوزه علمیه  با اشاره به آیه «وَما أَرسَلنا مِن رَسولٍ إِلّا لِيُطاعَ بِإِذنِ اللَّهِ سوره مبارکه نساء/آیه ۶۴ »  ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. بیان کرد: بر اساس این آیه دین فقط  برقراری فرمان خدا بر کره زمین و بشر نیست  و لذا نقش انبیا فقط پیام‌رسانی نبود بلکه تبیین نظام اجتماعی بر پایه عدل الهی هم بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های انقلابی‌گری داشتن نگاه انقلابی به دین است و این نگاه انقلابی عارضی حوزه‌های علمیه نیست بلکه اصل ذاتی برای همه مردم است؛ بنابراین انقلابی‌گری اصل ظاهری نیست که به دین، اسلام و حوزه‌های علمیه متصل کنیم بلکه در ذات، آن‌ها انقلابی هستند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه علم فقه جان و اساس حوزه‌ها ست بیان کرد: یک حکومت و نظام سیاسی برای همه شئون جامعه بشری تعیین و تکلیف می‌کند و این کار را هم دین انجام می‌دهد و عهده‌دار تشخیص این نظام امر و نهی، علم فقه است اساسا حوزه‌های علمیه برای تبیین نظام امر و نهی تاسیس شده‌اند و سایر علوم حوزوی نیز مقدمه تبیین استدلالی نظام امر و نهی الهی است و اعتقاد به این امر، شاخصه دوم انقلابی‌گری به شمار می‌رود.

 اراکی گفت: حب دنیا نباید به تلاش‌های حوزویان در مسیر اقامه عدل در جامعه و اجرای احکام خداوند جهت بدهد و در روایات هم آمده‌است اگر عالم اهل دنیا باشد شایسته تبعیت نیست به عبارت دیگر اگر عالم در طلب جایگاه و مقام و تجملات و لذات و شهوت‌های دنیوی باشد دیگر عالم دینی نیست، حوزه یعنی مجموعه کسانی که برای اقامه حکم خداوند تلاش می‌کنند و در این راه طمع جایگاه و مقام ندارند.

وی با اشاره به اینکه حوزویان می‌توانند برای اجرای احکام خداوند، در پی حکمرانی باشند اما قدرت و جایگاه تنها وسیله‌ای برای اجرای احکام است، افزود: حوزویان حق ندارند از سیاست کناره‌گیری کنند و اگر این کار را انجام دهند بدان معناست که رسالت و وظیفه خود را انجام نداده‌اند و این امر خیانت به میثاق و عهد با خداوند و پیامبر است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 26 اسفند 1399 - 14:25:57