مخالفت های داخلی گسترده با اقدام جنگ افروزانه بایدن علیه سوریه

شنبه 9 اسفند 1399 - 20:35:54
مخالفت های داخلی گسترده با اقدام جنگ افروزانه بایدن علیه سوریه

تهران - الکوثر : هر چند با روی کار آمدن جو بایدن و ادعای وی درباره اتخاذ سیاست ها و رویکردهای جدید در عرصه سیاست خارجی و امنیتی آمریکا، انتظار می رفت که تحولی در این زمینه صورت گیرد، با این حال حمله هوایی اخیر به سوریه نشان داد که بایدن همان سیاست زورمدارانه ترامپ را در قبال محور مقاومت و سوریه دنبال می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اقدام غیر قانونی دولت بایدن در حمله به پایگاه حشد الشعبی در"بوکمال" سوریه نه فقط با واکنش های منفی از جانب کشورهایی مانند روسیه ، ایران و ونزوئلا مواجه شده بلکه در داخل آمریکا نیز مخالفت گسترده ای در قبال آن رخ داده است. از جمله شماری از سناتورهای آمریکایی اعلام کردند، تصمیم اخیربایدن برای حمله به مواضعی در داخل خاک سوریه فراتر از اختیارات رئیس‌جمهور این کشور بوده است و در این زمینه ابراز نگرانی کرده اند.

سناتور "کریس مورفی" از اعضای کمیته‌ روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توضیح دولت بایدن درباره انجام این حمله شد. سناتور "راند پال" از حزب جمهوریخواه آمریکا نیز اقدام ارتش این کشور در حمله به سوریه را محکوم کرد. "تیم کین" سناتور دموکرات ایالت "ویرجینیا" آمریکا هم با انتقاد از حمله ارتش آمریکا به سوریه تصریح کرد: اقدام نظامی خارجی بدون موافقت کنگره و در صورت استثنایی نبودن شرایط کشور، قانونی نیست.

این واکنش ها نشان می دهدکه حتی در کنگره آمریکا نیز تردیدهای جدی در باره مشروعیت حمله هوایی اخیر آمریکا علیه سوریه وجود دارد. بهانه این اقدام غیرقانونی آن گونه که پنتاگون اعلام کرده است، پاسخ به حملات اخیر علیه  پرسنل و نظامیان آمریکایی در عراق و تهدیدهای مداوم علیه آنها بوده است. جو بایدن نیز هدف حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع مقاومت در سوریه را ارسال یک پیام هشدارآمیز به ایران عنوان کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت رییس جمهور جو بایدن یک پیام واضح می فرستد و آن اینکه آمریکا برای محافظت از شهروندان خود اقدام می کند و هرگاه تهدیدی ظاهر شود این کشور حق اقدام در زمان و به شیوه ای که خود انتخاب می کند، دارد.این ادعای عجیب سخنگوی کاخ سفید به این معنا است که آمریکا هم چنان خود را در نقش ابرقدرتی جهانی می پندارد که به خود حق  می دهد در هر نقطه در جهان بر اساس ادعاهایی که درباره وجود تهدید علیه منافع و اتباع آن مطرح می کند اقدام نظامی انجام دهد. این امر به مفهوم بی اعتنایی کامل به نهاد بین المللی حافظ صلح و امنیت جهانی یعنی شورای امنیت سازمان ملل است. در واقع آمریکا هیچ اعتنایی به لزوم هماهنگی با شورای امنیت و کسب مجوز از آن برای هر گونه اقدام نظامی نمی بیند و به همین دلیل بی اعتنا به موازین و حقوق بین الملل علیه دیگر کشورها دست به تجاوز نظامی می زند.

از ابتدای قرن بیست و یکم و پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ، ابتدا جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به اشغال افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003 پرداخت که حاصلی جز ویرانی این کشور ها و کشتار دهها هزار نفر غیر نظامی به همراه نداشت. در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز آمریکا سیاست جنگ طلبانه خود را با حمایت از گروههای تروریستی در سوریه و دامن زدن به جنگ داخلی در این کشور ادامه داد. سپس دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن حفظ حضور نظامی غیرقانونی امریکا در سوریه به بهانه مبارزه با داعش، عملا اقدام به اشغال بخش هایی از خاک سوریه و غارت نفت این کشور پرداخت.

اکنون نیز جو بایدن بی اعتنا به اصول و موزین بین المللی مانند حق حاکمیت و نیز تمامیت ارضی سوریه، با ادعای مقابله با تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی در عراق به پایگاه نیروهای حشد الشعبی در بوکمال سوریه حمله می کند..در واقع این حمله نماد بازگشت آمریکا به روند جنگ های بی‌پایان و تشدید بی اعتنایی به موازین بین المللی است. 


 


شنبه 9 اسفند 1399 - 20:23:18