عربستان در تنگنای مارب

شنبه 9 اسفند 1399 - 11:16:13
عربستان در تنگنای مارب

تهران - الکوثر : تحولات مارب نشان می‌دهد عربستان سعودی در تنگنای جنگ یمن گرفتار شده است و اگر آمریکا بار دیگر به کمک ریاض نیاید، آل سعود بیش از هر زمان دیگری به شکست در این جنگ نزدیک است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حدود یک ماه به پایان ششمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن باقی مانده است. مارب اکنون کانون جنگ است و دست برتر نیز در اختیار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار دارد. از چهار سو، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مارب فاصله 5 تا 7 کیلومتری دارند. 

سرلشکرخلبان عبدالله حسن الجفری، کارشناس نظامی یمن روز پنجشنبه گفت: «سراسر استان مأرب در سیطره ارتش و کمیته های مردمی است و تنها شهر مأرب در اشغال مزدوران ائتلاف سعودی و گروه های تروریستی است که تا آزادسازی آن چیزی نمانده است. ارتش و کمیته های مردمی پیشروی خوبی از چهار محور به سمت این شهر داشته اند و مناطق النجدالاسود، الزور، شعب الحمار، الحفاه، وادی اراک، قاع المنجوره، وادی ذنبه، صنفة و الطلعة الحمراء در آخرین پیشروی ها آزاد شده که همه این مناطق پنج تا هفت کیلومتر با شهر فاصله دارند و از همه طرف شهر در محاصره قرار گرفته است.»

در اختیار گرفتن کامل مارب به معنای در اختیار گرفتن تمام جغرافیای شمال یمن از سوی دولت نجات ملی یمن خواهد بود. از سوی دیگر، مارب به لحاظ ژئوپلتیک، اهمیت زیادی دارد. تحلیلگران بر این باور هستند که منابع زیرزمینی موجود در استان مارب را باید نخستین دلیل اهمیت ویژه این استان در زمانه کنونی دانست. مأرب از منابع نفتی و گازی بسیاری برخوردار است و نیروگاه تولید برق نیز دارد.

این استان تا سال ۲۰۱۴ میلادی به سایر استان‌های یمن نیز برق، گاز و نفت صادر می‌کرد که با آغاز جنگ در یمن این روند با مشکل روبه‌رو شد. طبق آمار غیررسمی، پالایشگاه صافر که منبع تولید نفت و گاز استان مأرب است، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تُن گاز و ۹ تا ۱۸ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند. با توجه به اهمیت پالایشگاه صافر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بخشی از نیروهای خود را به سمت این پالایشگاه فرستاده است چرا که خبرهایی مبنی بر انفجار احتمالی در این پالایشگاه توسط مخالفان در صورت شکست در مارب دریافت کرده بود. 

اهمیت دیگر این است که شهر مأرب در قلب جغرافیایی یمن قرار گرفته و چهارراه ارتباطی استان‌های شرقی به غربی و شمالی به جنوبی است. به همین دلیل گفته می‌شود در صورت آزادسازی شهر مارب، امکان آزادسازی مناطق دیگر یمن از اشغال ائتلاف سعودی و گروه‌های تروریستی نیز فراهم می‌شود. 

پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت مارب در حالی است که دولت جو بایدن از دو هفته قبل رسماً پایان حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ علیه یمن را اعلام کرده است. می‌توان گفت با قطع حمایت آمریکا از عربستان، ریاض در کمتر از دو هفته به سمت شکستی بزرگ حرکت کرده است. 

با توجه به این شواهد، به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا درصدد است عربستان آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شود. بر همین اساس نیز «تیموتی لیندرکینگ» به تازگی از سوی جو بایدن به عنوان نماینده ویژه وی در امور یمن منصوب شده است. «لیندرکینگ» نیز سه‌شنبه گذشته با «احمد بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن دیدار و اعلام کرد که بحران یمن، راه‌ حل نظامی ندارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 اسفند 1399 - 11:16:4