العربی الجدید:

مشارکت دادن کشورهای منطقه، مذاکرات با ایران را به شکست می‌کشاند

سه شنبه 28 بهمن 1399 - 17:23:31
مشارکت دادن کشورهای منطقه، مذاکرات با ایران را به شکست می‌کشاند

تهران- الکوثر: یک روزنامه وابسته به قطر که در لندن منتشر می شود تأکید کرد وارد کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس در هرگونه مذاکرات آتی با جمهوری اسلامی ایران اقدامی اشتباه است و به شکست مذاکرات می‌انجامد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه قطری  «العربی الجدید» چاپ لندن طی یادداشتی به قلم «شیرین هانتر» تأکید کرد وارد کردن کشورهای منطقه غرب آسیا در هرگونه مذاکرات آتی با جمهوری اسلامی ایران درباره برجام در حقیقت دستورالعملی برای شکست مذاکرات محسوب خواهد شد.

این روزنامه قطری در مقدمه گزارش خود با تأکید بر این مطلب به مصاحبه اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با شبکه سعودی «العربیه» اشاره کرد که در آن تأکید کرده بود عربستان سعودی می‌بایست در هرگونه مذاکرات آتی با ایران حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه افزود که حذف کشورهای منطقه از مذاکرات هسته‌ای با ایران که در سال 2015 به برجام منتهی شد، یک اشتباه بزرگ است.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه در مورد خواسته‌های مشابه عربستان سعودی، امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی صحبت کرد که برای مدتی تأکید داشتند که هرگونه توافق آتی با ایران باید فراتر از موضوعات هسته‌ای باشد و فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران را نیز دربرگیرد.

این روزنامه چاپ لندن در واکنش به درخواست رئیس‌جمهور فرانسه و کشورهای منطقه برای ورود به هرگونه مذاکرات آتی با ایران، تأکید کرد که این اقدامی اشتباه است و در توضیح آن نوشت اگر ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور (انگلیس، فرانسه و آلمان) این مسیر را در پیش بگیرند، می‌توان اطمینان داشت که ایران چنین چیزی را نخواهد پذیرفت و در واقع چنین مسیری قطعاً مانع احیای برجام و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خواهد شد.

این گزارش درباره پیامدهای منفی وارد کردن کشورهای منطقه در مذاکرات آتی با ایران نوشت، در عوض، محتمل‌ترین نتیجه‌ این اقدام، توقف همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

العربی الجدید نوشت: این انتظار که ایران مشارکت کشورهای منطقه را در هرگونه مذاکره درباره برجام پذیرا باشد، امری کاملاً غیرواقعی است زیرا اولاً، ایران قبلاً ‌نیز اعلام کرده است که برجام را یک موضوع تمام شده می‌داند که نباید مجدداً بازگشایی شود و به مذاکره گذاشته شود اما حتی اگر ایران بخواهد درباره جنبه‌های برجام وارد مذاکره مجدد شود، مشارکت رقبای منطقه‌ای خود را در این مذاکرات نمی‌پذیرد.

این روزنامه قطری سپس توضیح داد که رقبای منطقه‌ای ایران مدت‌ها است که به دنبال انزوای ایران هستند و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به عنوان یک شیوه مؤثر برای دستیابی به این هدف است تا حتی‌الامکان از جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کاسته ‌شود.

این گزارش سپس در مثالی در خصوص عدم تمایل برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به پیوستن ایران به جامعه جهانی توضیح داد که به عنوان مثال اگر جزایر قشم و کیش ایران به طور کامل توسعه یابد و دسترسی آن برای گردشگران ساده‌تر شود، بخش گردشگری دبی متحمل ضرر خواهد شد.

آنطور که در این گزارش آمده است، بازسازی تدریجی روابط بین‌المللی ایران همچنین نفوذ رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌ا‌لمللی تضعیف می‌کند.

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت که ادغام برجام با دیگر موضوعات منطقه‌ای که کشورهای این منطقه مدت‌هاست در خصوص آن مشکل دارند، اقدامی اشتباه محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، آنطور که در این گزارش توضیح داده شده است، بعلاوه بعید است که روسیه و چین که از اعضای برجام محسوب می‌شوند، با بزرگ شدن میز مذاکرات موافقت کنند و بخشی از آن به این دلیل است که می‌دانند ایران چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

نویسنده این یادداشت سپس با ارائه راهکاری ادامه داد که ایالات متحده می‌بایست همانطور که وزیر خارجه قطر اخیراً پیشنهاد داده است، کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را به مذاکره مستقیم با ایران ترغیب کند.

این گزارش همچنین مدعی شد که گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کویت و عمان در تلاش هستند بین تهران و ریاض میانجیگری کنند.

بهترین راهبرد از نظر نویسنده العربی الجدید برای نجات تقویت برجام، بازگشت فوری و همزمان واشنگتن به توافق هسته‌ای و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی است و پس از آنکه تنش‌ها بین واشنگتن و تهران تاحدودی کاهش یافت، می‌توان در خصوص مسائل دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 28 بهمن 1399 - 16:59:29

پربازدیدها