وزیر بهداشت : واکسیناسیون کرونا از سه شنبه آغاز می‌شود

یک شنبه 19 بهمن 1399 - 16:27:0
وزیر بهداشت : واکسیناسیون کرونا  از سه شنبه آغاز می‌شود

تهران - الکوثر : سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز یکشنبه در مراسم آغاز فاز مطالعه بالینی انسانی واکسن کرونا رازی در تهران افزود: همزمان با تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور که به روشهای مختلف در حال انجام است، با ارزیابی واکسن های معتبر در دنیا یکی از کم عیب ترین و کم خطرترین واکسن ها را که واکسن اسپوتنیک وی روسیه بود انتخاب و وارد کردیم.

نمکی افزود:‌ شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد در حالی که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت: با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست.

ایران به زودی یکی از قطب‌های واکسن‌سازی می‌شود

وی تاکید کرد: ما در آینده ای بسیار نزدیک بهترین واکسن های دنیا را خواهیم داشت؛ امیدوارم روزی کووید۱۹ تمام شود اما وقتی ما صاحب زیرساخت و تکنولوژی شدیم و به بلوغ رسیدیم، برای ساخت همه واکسن های نوپدید آماده ایم. یک زیرساخت  قابل استناد برای روزهای سخت کشور در آینده ایجاد کردیم که یکی از آنها همین کاری است که عزیزان من در رازی انجام دادند.

وزیر بهداشت بیان کرد: واکسنی که در رازی ساخته می شود، اولین فرم واکسنی است که به این گونه در جهان  درحال ساخت است؛ مجموعه ای از فرم استنشاقی به عنوان دوز یادآور و فرم نوترکیب است که می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند. این واکسن بسیار کم عارضه است و این قابلیت را دارد که در صورت جهش، این دوز را باز طراحی کنیم و باتوجه به فرم های جهش یافته از آن استفاده کنیم‌. 

دکتر نمکی تصریح کرد: همچنین عارضه بسیار کمی دارد و با دوز استنشاقی می تواند کمک کند تا فرد به طور کلی قابلیت ناقل بودن ویروس را از دست دهد که کار بسیار بزرگی است. امروز روز مبارکی است، کارآزمایی بالینی با دقت و وسواس شروع شد و امیدواریم بعد از گذراندن فازهای کارآزمایی بالینی این واکسن را به عنوان گنجینه ای نفیس هم برای داخل و هم برای خارج از کشور عرضه کنیم.

دومین واکسن ایرانی کرونا با عنوان «رازی کوو پارس» امروز (یکشنبه) با حضور وزیر بهداشت در تهران رونمایی و مطالعات بالینی آن آغاز شد.

تزریق مرحله نخست تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا با عنوان «کوو ایران برکت» نیز روز گذشته پایان یافت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 19 بهمن 1399 - 16:26:50