انتقاد دیرهنگام دبیرکل اتحادیه عرب از «غفلت عمدی» از مسئله فلسطین

جمعه 10 بهمن 1399 - 11:44:56
انتقاد دیرهنگام دبیرکل اتحادیه عرب از «غفلت عمدی» از مسئله فلسطین

تهران - الکوثر : احمد ابوالغیظ، دبیر کل اتحادیه عرب، در نشست شورای امنیت درباره منطقه غرب آسیا گفت فلسطینی‌ها طی چهار سال گذشته از فشارهای بی سابقه دولت سابق آمریکا رنج بردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، منازعه فلسطین و اسرائیل طولانی‌ترین منازعه در جهان معاصر است. ریشه این منازعه به اشغال جغرافیای فلسطین توسط اسرائیل و در ادامه نیز کوچک شدن مکرر این جغرافیا باز می‌گردد. در حالی که کشورهای عربی در حمایت از فلسطین دست کم 4 جنگ از دهه 1950 تا دهه 1970 با رژیم اسرائیل داشتند، اما با گذشت زمان و روی کار آمدن رهبرانی سازشکار و وابسته بتدریج از اهمیت فلسطین نزد حکام عرب کاسته شد تا جایی که امروز اساساً حمایت از فلسطین رنگ باخته است.

برخی کشورهای عربی در سال‌های اخیر روابط با اسرائیل را از حالت مخفی خارج و آنرا علنی کردند. یکشنبه هفته جاری سفارت تل آویو در ابوظبی افتتاح شد و دولت امارات نیز تصویب کرد که سفارت این کشور در تل آویو به زودی افتتاح شود. عادی سازی روابط با اسرائیل خنجری بود که کشورهای سازشکار عربی از پشت به فلسطین وارد کردند.

دولت سابق آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در مدت 4 سال ضربه‌های زیادی به فلسطین زد. دولت ترامپ با نادیده گرفتن قطعنامه 2334 شورای امنیت، شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت شناخت و حتی راهکار دو دولتی که همواره بر آن تاکید می‌کردند را نیز از بین برد.

طرح معامله قرن که عملاً جغرافیای فلسطین را کوچک‌تر می‌کند و هویت تاریخی و مذهبی این کشور را هدف قرار می دهد، خدمت بزرگ دولت ترامپ به اسرائیل بود. مطابق این طرح، قدس به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی و سفارت آمریکا نیز از تل آویو به قدس منتقل شد. کشورهای عربی با پیوستن به طرح عادی سازی روابط با اسرائیل به واشنگتن و تل آویو برای دستیابی به اهداف ضد فلسطینی‌شان کمک بزرگی کردند.

احمد ابوالغیظ در جلسه شورای امنیت تاکید کرد مسئله فلسطین مورد غفلت عمدی قرار گرفته است و یک رویکرد نامتعادل نسبت به مسئله فلسطین وجود دارد، یعنی فقط با یک چشم آن هم از زاویه طرف اسرائیلی به مناقشه فلسطین و اسرائیل نگاه می‌شود، گویی طرف دیگر که تحت اشغالگری است، اصلا وجود ندارد یا گویی از فلسطینی‌ها خواسته می‌شود با آنچه بر آنها تحمیل می‌شود، خود را وفق دهند.

با توجه به این وضعیت، دبیر کل اتحادیه عرب گفت: «ما از دولت جدید آمریکا می‌خواهیم که سیاست‌های ناپسند این کشور در قبال مسئله فلسطین را اصلاح کرده و به ملت فلسطین امید بدهد که جامعه بین‌المللی در قبال مبارزه دیرینه آن برای دستیابی به آزادی و استقلال منصفانه عمل می‌کند.»

هنوز معلوم نیست که دولت جدید آمریکا چه سیاستی را در قبال فلسطین اتخاذ خواهد کرد، اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا تنها یک روز پس از به دست آوردن رای اعتماد از سنا، با گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل به صورت تلفنی گفتگو کرد. وی در این گفتگو بر تداوم حمایت دولت آمریکا از اسرائیل تاکید کرد.

نکته پایانی اینکه؛ اگرچه استفاده از تریبون بین‌المللی برای دفاع از فلسطین، اقدام شایسته‌ای است، اما فلسطین بیش از حمایت آمریکا به حمایت کشورها و نهادهای عربی نیاز دارد، موضوعی که به خصوص در سال گذشته میلادی آشکارا دریغ شده است. حتی اتحادیه عرب که ابوالغیظ دبیرکل آن است پس از توافق 15 سپتامبر میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در دفاع از فلسطین ناتوان بوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 10 بهمن 1399 - 11:44:48