تعویق محاکمه شیخ زکزاکی در نیجریه

چهار شنبه 8 بهمن 1399 - 18:26:3
تعویق محاکمه شیخ زکزاکی در نیجریه

تهران - الکوثر : در حالی که مسلمانان نیجریه با برپایی تجمعات اعتراض آمیز خواستار آزادی« شیخ ابراهیم زکزاکی » دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه هستند،دادستان کل نیجریه، بار دیگر محاکمه رهبر جنبش اسلامی این کشور را به تاخیر انداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بنا براعلام دادستان کل نیجریه، محاکمه شیخ زکزاکی روزهای هشتم و دهم ماه مارس برگزار خواهد شد.

شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش 13 دسامبر 2015 در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر "زاریا" بازداشت شدند و بیش از 5 سال است که در زندان هستند. این در حالی است که حال عمومی شیخ زکزاکی طی یک سال گذشته رو به وخامت گذاشته است به طوری که دفتر جنبش اسلامی نیجریه بارها  نسبت به وخامت حال و تشدید بیماری وی هشدار داده است.

طی ماه های اخیر نیز با شیوع بیماری کووید- 19 ، شرایط برای شیخ زکزاکی و همسرش سخت تر شده است به طوری که بنا بر اعلام دفتر علامه «شیخ ابراهیم زکزاکی» دیوان عالی کادونا به مقامات زندان این ایالت دستور داده  تا «ملامه زینت» همسر شیخ زکزاکی را برای درمان به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان منتقل کنند.

حال رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز مساعد نیست، مقامات نیجریه نه فقط شرایط قرنطینه را برای وی مراعات نکرده اند، بلکه چندی پیش برخی منابع اعلام کردند که مقامات زندان تلاش داشتند تا فرد مبتلا به بیماری کووید- 19 را در محل بازداشت شیخ زکزاکی نگه دارند، موضوعی که با مخالفت شدید زندانیان رو به رو شد.

دولت نیجریه طی سال های اخیرفشارها را بر مسلمانان این کشور افزایش داده است. فعالیت های مذهبی مسلمانان و برگزاری مراسم دینی چون تاسوعا و عاشورا ممنوع است و با تجمعات مسلمانان برخورد می شود. در واقع دولت نیجریه طی سال های اخیر با رویکردی امنیتی به مقابله با مسلمانان این کشور پرداخته است.

نفوذ عربستان و اسرائیل دراین کشور مهم و بزرگ غرب آفریقا و فشار آنها بر دولت نیجریه را نیز نباید از نظر دور داشت. از نظر مقامات سعودی ، جریان قدرتمند اسلامی در نیجریه مانع بزرگی برای توسعه فعالیت های این کشور و تلاش آن برای گسترش وهابیت است. از سوی دیگرمقامات رژیم صهیونیستی نیزاستفاده از منابع عظیم نفتی نیجریه و ثروت طبیعی این کشور را در نظر دارند؛ از این رو با نفوذ در ساختار قدرت در نیجریه فشار بر مسلمانان این کشوربه ویژه شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی را تشدید کرده اند.

 به رغم همه فشارها، مسلمان نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده اند. طی روزهای اخیر نیز برگزاری دادگاه شیخ زکزاکی با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز مسلمانان و یورش نیروهای نظامی نیجریه به تجمعات آنان همراه شده است و اکنون نیز دادستان کل نیجریه دادگاه را به تعویق انداخته است. به نظر می رسد دولت نیجریه با تعویق دادگاه درصدد وقت کشی و حذف تدریجی شیخ زکزاکی است.

«اسحاق ادم وکیل» وکیل شیخ زکزاکی در این زمینه گفت: آمریکا، اسرائیل و عربستان به بوهاری رئیس جمهوری کشور نیجریه ماموریت دادند تا رهبر شیعیان این کشور را به قتل برسانند و در این راستا عربستان هم میلیون ها دلار به مقامات ابوجا داده است.

اگرچه تلاش مقامات نیجریه برای حذف شیخ زکزاکی ادامه دارد اما مسلمانان این کشور نیز برای آزادی رهبر جنبش اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و به رغم همه فشارها، آزادی شیخ زکزاکی را فریاد می زنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 8 بهمن 1399 - 18:24:45