رابطه عاطفی حضرت زهرا (س) با پیامبر چگونه بود؟

دو شنبه 29 دی 1399 - 9:19:37
رابطه عاطفی حضرت زهرا (س) با پیامبر چگونه بود؟

عنصر عاطفه و احساس در کنار عقلانیت در وجود مبارک حضرت زهرا (س) به‌قدری قوی بوده که ایشان دوری از پیامبر (ص) را تاب نیاوردند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

تهران- الکوثر، یکی از جنبه‌های شخصیتی که در وجود مبارک حضرت زهرا (س) دیده می‌شود و از مجموع روایات مربوط به آن حضرت به دست می‌آید، بعد عاطفی ایشان است. باید توجه داشت که آن حضرت به این دلیل که انسانی سالم، پاک و کامل بوده که از هر آسیبی محفوظ است، از لحاظ عاطفه و احساس پاک نیز در اوج قرار دارند.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، یکی از جنبه‌های شخصیتی که در وجود مبارک حضرت زهرا (س) دیده می‌شود و از مجموع روایات مربوط به آن حضرت به دست می‌آید، بعد عاطفی ایشان است. باید توجه داشت که آن حضرت به این دلیل که انسانی سالم، پاک و کامل بوده که از هر آسیبی محفوظ است، از لحاظ عاطفه و احساس پاک نیز در اوج قرار دارند.

وقتی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، حضرت فاطمه زهرا (س) را با عنوان «ام‌ابیها؛ مادر پدرش» می‌نامند، آن هم در شرایطی که ایشان در سن کم بوده‌اند، برای پدر خود نقش مادری و عاطفی برای پدر خود داشته‌اند. چراکه مشخص است رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نا به‌جا و مبالغه‌آمیز سخن نمی‌گویند و به کسی نسبتی نمی‌دهند. این روایت مستند، نشان می‌دهد که حضرت زهرا (س) از عاطفه‌ای پاک و ناب سرشار بوده‌اند که از دوران کودکی و خردسالی ایشان ظهور و بروز داشته است.
حتی همین اتفاق که حضرت زهرا (س) ۷۵ روز یا ۹۵ روز بعد از رحلت نبی مکرم اسلام به شهادت رسیدند و در تمام این مدت اندوهناک بودند، نشان‌دهنده عاطفه و احساس سرشار آن حضرت است.

بیشتر بخوانید:
علت اهمیت ماجرای فدک در تاریخ اسلام چیست؟
بارزترین ویژگی های سبک زندگی حضرت زهرا(س) چیست؟
خطبه 202 نهج البلاغه: در غم از دست دادن حضرت زهرا(س)
اعمال روز شهادت حضرت فاطمه (س) چیست؟
القاب حضرت زهرا (سلام الله علیها)
صلوات حضرت زهرا (س) چگونه باید خوانده شود؟
فاطمه علیها السلام از منظر آیات قرآن

 

این نکته نشان‌دهنده جایگاه عنصر عاطفه و احساس در کنار عقلانیت، در وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) است. به طوری که طبق اسناد و منابع تاریخی، وقتی حضرت زهرا (س) متوجه شدند که پدر گرامی ایشان مدتی بعد از دنیا خواهند رفت، به شدت اندوهگین شدند.

نبی مکرم اسلام که شاهد حزن و اندوه دختر عزیز خود بودند، به ایشان خبر دادند که اولین کسی که از اهل بیت من بعد از رحلتم به من خواهد پیوست، حضرت زهرا (س) است. این خبر موجب شادی دل بانوی گرامی اسلام شد چراکه ایشان تحمل داغ پیامبر (ص) و نبود ایشان در عالم دنیا را نداشتند.


از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

برای آشنایی با دیگر مطالب مذهبی در زمینه های مختلف می توانید به قسمت دین و زندگی و معارف سایت الکوثر فارسی مراجعه نمایید.


دو شنبه 29 دی 1399 - 8:18:19