علل و پیامدهای دور جدید تظاهرات در مناطق جنوبی عراق

سه شنبه 23 دی 1399 - 11:41:31
علل و پیامدهای دور جدید تظاهرات در مناطق جنوبی عراق

تهران - الکوثر : عراق در یک هفته اخیر بار دیگر شاهد ناآرامی و خشونت بود. تظاهرات در مناطق جنوبی این کشور شامل استان‌های ذی قار، دیوانیه، نجف و واسط جریان دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در واقع، تظاهرات از شهر ناصریه، مرکز استان ذی قار آغاز شد و به دیگر استان‌ها سرایت پیدا کرد.

عامل شکل‌گیری تظاهرات در ناصریه، بازداشت فعالان مدنی توسط نیروهای امنیتی عراق بود. «احسان ابوکوثر»، از فعالان مدنی ناصریه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پیش از این نیز «حیدر ناصر»، فعال مدنی که به عنوان امدادگر پزشکی در تظاهرات میدان الحبوبی در مرکز شهر ناصریه فعالیت می‌کرد، کشته شد و جسد وی را نیروهای امنیتی پیدا کردند. «احسان الهلالی»، دیگر فعال مدنی عراق نیز هفته گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، اما در نهایت مقامات استانی در ذ‌ی قار او را آزاد کردند.

پیش از این نیز در سپتامبر گذشته چند فعال مدنی ترور شدند که سبب بروز تظاهرات گسترده‌ای شده بود. در دسامبر گذشته نیز شماری از فعالان بازداشت شدند و تظاهرات گسترده در حمایت از فعالان انجام شد. علل بازداشت فعالان مدنی مشخص نیست، اما دولت عراق دسامبر 2020 با معترضان در ذی‌قار توافق کرد که به اعتراضاتشان پایان دهند و در مقابل دولت فعالان را تحت پیگرد قرار نخواهد داد. علل تظاهرات اخیر این است که دولت به تعهد خود عمل نکرد و به بازداشت فعالان مدنی عراق ادامه داد. بنابراین، معترضان دولت را به عدم اجرای بندهای این توافق به دلیل بازداشت‌های مکرر متهم کرده و بار دیگر تظاهرات ضد دولتی خود را برگزار کردند. 

تظاهرات شهروندان در ناصریه با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد و شماری از معترضان زخمی شدند. در تظاهرات روز گذشته یک نیروی پلیس در ناصریه کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. دلیل تظاهرات در استان‌های دیوانیه و واسط نیز، حمایت از تظاهرات کنندگان ناصریه بود. در واقع، تظاهرات ناصریه از شاخصه «تسری» برخوردار بوده و به استان‌های دیوانیه و واسط سرایت کرد.  

استان نجف نیز روز گذشته شاهد تظاهرات ضد دولتی بود. علت تظاهرات در نجف، متفاوت از دیگر استان‌ها بود. مردم در نجف در اعتراض به وضعیت اقتصادی‌شان تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند. در ماه‌های اخیر تورم و فقر در عراق روند افزایشی داشته و دولت نیز برای مقابله با آن ناتوان بوده است.

با توجه به کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا، دولت عراق در مقابل مشکلات به استقراض روی آورد، اما میزان بدهی دولت به حدی است که سبب شد دولت درصدد کاهش ارزش دینا در بودجه 2021 باشد و این بر میزان تورم کنونی می‌افزاید. هیثم الجبوری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان عراق کل بدهی‌های این کشور را 70 میلیارد دلار اعلام کرد که 24 میلیارد آن بدهی‌های خارجی و 46 میلیارد آن بدهی های داخلی است.

به نظر می‌رسد درگیری میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی عراق و به تبع آن ناامنی و خشونت در برخی استان‌های این کشور ادامه داشته باشد. برونداد این وضعیت، افزایش تقابل میان دولت و مردم، بی‌اعتبار شدن دولت به واسطه تسلیم شدن در مقابل تظاهرات مردمی در برخی مناطق، افزایش شکاف در درون جامعه عراق و همچنین تأثیرگذاری این وضعیت بر انتخابات پارلمانی ژوئن آینده و بهره‌گیری مخالفان خارجی ثبات عراق به خصوص آمریکا باشد.

در حین تظاهرات کنونی عراق، وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه گذشته فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی را تحریم کرد. ادامه تقابل مردم با دولت عراق، موضوعی است که صرفاً اسرائیل، آمریکا و مخالفان منطقه‌ای ثبات و امنیت عراق از آن بهره می‌برند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 23 دی 1399 - 7:34:35