رئیس قوه قضائیه: ترامپ نخستین جنایتکار متهم در پرونده ترور سردار سلیمانی است

چهار شنبه 10 دی 1399 - 16:39:33
رئیس قوه قضائیه: ترامپ نخستین جنایتکار متهم در پرونده ترور سردار سلیمانی است

تهران- الکوثر: رئیس قوه قضائیه رئیس جمهور آمریکارا اولین جنایتکار جنگی در پرونده ترور سردار سلیمانی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حجت الاسلام والسلمین سیدابراهیم رئیسی امروز در ادامه جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی و همراهان که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط قضایی، امنیتی، اطلاعاتی، دیپلماتیک و سیاسی برگزار شد، افزود: باید سازکار‌های لازم به صورت جدی دنبال شود تا اگر برای این کار قانون لازم است از طریق مجلس تصویب شود به نحوی که برای دادگاه‌های کشور به منظور پیگیری موضوع صلاحیت‌های لازم ایجاد شود.
وی گفت: این موضوع باید با نگاه انقلابی دنبال شود تا ظرفیت‌های لازم فراهم گردد.
رئیس قوه قضائیه افزود: این مانعی که بعضاً ممکن است مطرح شود مبنی بر این که افراد مرتکب جرم مصونیت دارند، نباید در کار خللی ایجاد کنند به گونه‌ای که پاسخگوی عملکرد غیر قانونی خود نباشند بلکه باید رسیدگی و کیفر‌های مقتضی اعمال شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: قانون می‌گوید اگر کسی مرتکب جرم شد باید پاسخگو باشد.
وی افزود: ترامپ رئیس جمهور امریکا به عنوان اولین جنایتکار این ترور که خودش هم علنی به ارتکاب این جرم اعتراف کرده، فردی است که به زودی ریاست جمهوری اش پایان می‌یابد بنابر این مگر می‌شود چنین فردی را در برابر قانون مصون دانست؟

رئیس قوه قضاییه با قدردانی از اقدامات سپاه قدس و دیگر بخش‌های دولتی و غیر دولتی مربوطه برای پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی در یک سال گذشته، از همکاری رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز قدردانی و بر ضرورت تداوم این همکاری در سه حوزه کیفری، حقوقی و بین‌المللی تأکید کرد.

رئیسی با بیان اینکه سازوکارهای لازم برای پیگیری موضوع در بخش‌های حقوقی و کیفری فراهم شده است، بر لزوم نگاه انقلابی در برداشت از کنوانسیون ۱۹۷۳ و دادگاه بین‌المللی کیفری تأکید کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ادعای برخورداری سران رژیم آمریکا از مصونیت قضایی به دلیل برخورداری از جایگاه‌های حقوقی گفت: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات آمریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده اند.

رئیسی افزود: همه باید در برابر قانون نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند و این که برخی افراد مدعی هستند مقامات آمریکا از مصونیت حقوقی برخودارند، برداشت سیاسی است که از نظر منطق حقوقی و قوانین بین الملل مورد پذیرش نیست. چرا که از نظر قانون هر شخصی که جرم انجام داد، در هر جایگاه و مقامی باید کیفر شود.

رئیسی اظهارداشت: خوشبختانه دوره ریاست جمهوری ترامپ تمام شده، اما حتی اگر دوره مسئولیت او تمام نشده بود هم این منطق قابل قبول نیست که کسی به دلیل قرار گرفتن در یک جایگاه اداری و سازمانی مقابل قانون پاسخگو نباشد.

رئیس قوه قضاییه در عین حال خاطر نشان کرد: موضوع مصونیت مقامات آمریکا و موانع حقوقی مشابه، قابل رفع شدن هستند و وزارت امور خارجه، معاونت بین الملل قوه قضاییه و دادستانی را موظف به پیگیری جدی این موضوع کرد.

رئیسی بر این موضوع تأکید کرد: برای پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهید سلیمانی متناسب با جایگاه ویژه این فرمانده شهید، باید به گونه‌ای عمل شود که هم از نظر شرع و قانون و هم از نگاه ناظران آگاه قابل قبول باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در پیگیری این پرونده باید افکار عمومی دنیا احساس کند که یک مجرم که مرتکب اقدام تروریستی علیه یک حکومت شده، متناسب با این جنایت به سزای عمل ننگین خود رسیده و این موضوع هم جنبه بازدارندگی دارد و هم بخشی از انتقام سخت از آمران این جنایت را شکل خواهد داد.

رئیسی با تأکید بر همکاری هیأت مستشاری با دستگاه قضایی برای جمع آوری مدارک و اسناد لازم برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی بر لزوم هماهنگی بیشتر در پیگیری این پرونده تأکید کرد و متذکر شد گذشت زمان نباید باعث سستی در این کار شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نظر برخی اعضای کمیته پیگیری پرونده شهید سلیمانی برای تسریع در پیگیری موضوع تأکید کرد که این پرونده باید با نگاه انقلابی دنبال شود، اما حتماً لازم است تمام ابعاد و زوایای موضوع به دقت مورد توجه قرار گیرد تا کیفرخواستی جامع و قابل قبول ارائه شود.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
کانال تلگرامی الکوثر فارسی alkawtharfa@
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv


چهار شنبه 10 دی 1399 - 15:55:51