فضیلت و ثواب قرائت سوره فاطر

شنبه 22 آذر 1399 - 12:31:10
فضیلت و ثواب قرائت سوره فاطر

فاطر و نام دیگرش «ملائکه» سی و پنجمین سوره قرآن کريم و مکی است که ۴۵ آیه دارد.  این سوره را از آن رو که با حمد الهی آغاز می‌شود، جزو سوره‌های حامدات دانسته‌اند.

تهران- الکوثر، سوره فاطر از معاد، اوضاع و احوال قیامت و گرفتاری و پشیمانی کافران سخن می‌گوید و انسان را از فریب ظواهر دنیا و وسوسه‌های  شیطان  برحذر  می‌دارد. اشاره به برخی نعمت‌های الهی، تاکید بر تلاوت قرآن، اقامه نماز و انفاق به عنوان تجارت‌های بی‌زیان از دیگر موضوعات این سوره است.
آیه پانزدهم مبنی بر بی‌نیازی خداوند و نیازمندی مردم و آیه هجدهم که نشان از عدل الهی و شدت مجازات در قیامت دارد، از آیات مشهور سوره فاطر است.

در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر کس سوره فاطر را بخواند، سه در از درهای بهشت در روز قیامت او را به سوی خود دعوت می‌کند تا از هر کدام که می‌خواهد وارد شود.

از امام صادق علیه السلام نیز در باب قرائت سوره‌های «حمدین» (فاطر، سبأ) آمده: هر کس که این دو سوره را در شب قرائت کند، همواره در آن شب در حفظ و امان خداوند و وکیلان او خواهد بود و اگر در روز این سوره‌ها را بخواند هیچ امر ناخوشایند و مکروهی به او نمی‌رسد و از خیر دنیا وآخرت چیز‌هایی به او داده می‌شود که به ذهنش خطور نکرده است. 
 

 

 

 

 

 

مفهوم کلی سوره
یادآورى مبدأ و معاد.
طرح رهبرى پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله.
آفرینش فرشتگان به صورت هاى مختلف.
مراحل آفرینش انسان

اسامی سوره
فاطر، ملائکه

علت نام‌گذاری
«سوره فاطر»؛ این واژه در اولین آیۀ این سوره به عنوان یکى از صفات خداوند جل شأنه آمده است.
«سوره ملائکه»؛ به خاطر آمدن وصف و صفات ملائکه در آیۀ اول، این سوره به این نام عنوان شده است

تعداد آیات
سوره فاطر چهل‌وپنج آیه دارد

تعداد کلمات
سوره فاطر هفت صد و هفتاد دارد. (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره‌های قرآن مختلف است)

تعداد حروف
سوره فاطرسه هزار و صد و سی حرف دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره‌های قرآن مختلف است)

اهداف و آموزه‌ها
در سوره فاطر اهداف اساسى زیر پى گیرى مى شود:
۱. یادآورى توحید؛
۲. یادآورى معاد؛
۳. طرح رهبرى پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله

محتوا و موضوعات
محتوای آیات سوره فاطر را در پنج بخش مى توان خلاصه کرد.
بخش مهمى از آیات این سوره پیرامون نشانه هاى عظمت خداوند در عالم هستى و دلائل توحید سخن مى گوید.
بخش دیگرى از آن از ربوبیت پروردگار و تدبیر او نسبت به عموم جهان و خصوص انسان و خالقیت و رازقیت او و آفرینش انسان از خاک و مراحل تکامل او بحث مى کند.

بخش دیگر پیرامون معاد و نتائج اعمال در آخرت، و رحمت گسترده الهى در این جهان، و سنت تخلف ناپذیر او در باره مستکبران است.
قسمتى از آیات آن نیز اشاره به مساله رهبرى انبیا و مبارزه پى گیر و مستمرشان با دشمنان لجوج و سرسخت و دلدارى پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در این زمینه مى باشد.
سرانجام بخشى از آن بیان مواعظ و اندرزهاى الهى در زمینه هاى مختلف است که مکمل بحثهاى گذشته مى باشد.
بعضى از مفسران تمام این سوره را در یک حلقه خلاصه کرده اند و آن مساله قاهریت خداوند در تمام زمینه هاست. این سخن گرچه با توجه به قسمت قابل توجهى از آیات سوره متناسب به نظر مى رسد، ولى در عین حال وجود بخشهاى مختلف دیگر را در این سوره نمى توان انکار کرد.

 فاطر و نام دیگرش «ملائکه» سی و پنجمین سوره قرآن کريم و مکی است که ۴۵ آیه دارد. در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر کس سوره فاطر را قرائت کند در روز قیامت سه در از در‌های بهشتی او را صدا می‌زند که از هر کدام از این سه در که خواست وارد شود.
 

فضائل، خواص و ثواب قرائت
ابى‌بن‌کعب از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت کرده که فرمود: «هر کس سوره ملائکه را قرائت کند روز قیامت سه در از درهاى بهشت او را صدا می‌زند که از هر کدام از این سه در که خواستى وارد شو».

محل نزول
سوره فاطر در مکه بر پیامبر اسلام صلى‌الله‌علیه‌وآله نازل شده است.

زمان نزول
سوره فاطر بین هجرت به حبشه تا زمان معراج بر پیامبر نازل شده است.

فضای نزول
فضای نزول سوره فاطر همچون برخی از سوره‌های مکی اعتقادی است و بیشتر در مقابل جبهه‌گیری‌ها و شبه‌افکنی‌های مشرکان مکه نازل شده است. زیرا که بیش از نصف سوره در مورد توحید خداوند متعال و تدبیر و اداره کننده امور دنیاست؛ و همچنین مسأله نبوت و معاد نیز از مسائلی بود که در آن روز بیشترین بحث‌ها پیرامون آن‌ها بوده است و خداوند در این سوره به آن‌ها پرداخته است.

ترتیب در مصحف
سوره فاطر در چینش کنونى قرآن سى ‌و‌ پنجمین سوره به شمار مى رود.

ترتیب بر اساس نزول
سوره فاطر چهل ‌و سومین سوره در ترتیب نزول است و پس از سوره فرقان نازل شده است.(لازم به ذکر است اقوال در ترتیب نزول سوره‌های قرآن مختلف است)

ارتباط با سوره قبلی.
چون خداوند سبحان سوره سبأ را به ردّ اهل شرک و شک و عناد پایان داد سوره فاطر را به ذکر کمال قدرت و وحدانیت و دلیلهاى توحیدى افتتاح نمود.

ویژگی
سوره فاطر یکی از پنج سوره‌ای است که با عبارت «الحمدلله» آغاز شده است این سوره‌ها عبارتند از فاتحه، انعام، کهف، سبأ، فاطر که همه آن‌ها جزو سور مکی هستند


از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


شنبه 22 آذر 1399 - 12:3:15