اولین گام در پاسخ به جنایت ترور شهید فخری زاده

سه شنبه 11 آذر 1399 - 14:56:16
اولین گام در پاسخ به جنایت ترور شهید فخری زاده

تهران - الکوثر : نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی روز سه شنبه پس از تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، وارد بررسی جزئیات این طرح شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران پیش از این با بیان اینکه طبق ماده یک طرح، سالانه 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در ایران تولید و ذخیره خواهد شد، افزود: براساس ماده دو نیز سازمان انرژی اتمی ایران مکلف می‌شود ماهانه 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند و طبق ماده 3 نیز سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مکلف به بهره گیری از ماشین‌های نسل جدید سانترفیوژهای IR2M و IR6 است و همچنین این سازمان مکلف به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خاطرنشان کرد: براساس ماده 5 نیز سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است همزمان با عملیات بهینه سازی راکتور آب سنگین اراک، یک راکتور آب سنگین 40 مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی، طراحی کند و زمان راه اندازی این راکتور را نیز به مجلس اعلام کند.

عمویی همچنین تاکید کرد: در ماده 6، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عمل نکردن کشورهای 4 به علاوه یک (فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان) به تعهداتش در قبال ایران بر اساس برجام و عادی نشدن روابط بانکی و رفع نشدن موانع صادرات و فروش نفت ایران، 2 ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران افزود: چنانچه اعضای 4 به علاوه یک به اجرای تعهدهای خود برای رفع تحریم‌ها اقدام کنند، دولت ایران براساس ماده 7 این قانون، گزارش اقدامات را به مجلس ارائه داده و مجلس ایران واکنش احتمالی خود را به موضوع بررسی می‌کند.

عمویی همچنین خاطرنشان کرد: ماده 8 و 9 این طرح به ترتیب درباره الزام اجرای این قانون و حمایت از آن و تأمین اعتبارات لازم است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 آذر 1399 - 14:44:56