ادامه اعتراضات مردم نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی

چهار شنبه 5 آذر 1399 - 19:55:4
ادامه اعتراضات مردم نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی

تهران - الکوثر : با ادامه حبس شیخ "ابراهیم زکزاکی" رهبر مسلمانان نیجریه ، مسلمانان این کشور بار دیگر با برگزاری تظاهرات در "ابوجا"، تداوم بازداشت شیخ زکزاکی و همسرش را محکوم کرده و خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حاضران در این تظاهرات با در دست داشتن تابلوها و تصاویری از شیخ زکزاکی حمایت خود را از رهبر جنبش اسلامی این کشور اعلام کردند.

شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش 13 دسامبر 2015 در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر "زاریا" بازداشت شدند.اکنون بیش از5 سال است که شیخ زکزاکی و همسرش در زندان هستند و فشار برمسلمانان این کشور نیز از سوی نیروهای نظامی این کشور افزایش یافته است. به رغم همه فشارها، مسلمان نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده اند اما هر بار اعتراضات مسلمانان با سرکوب نیروهای امنیتی نیجریه روبه رو شده است.

این شرایط در حالی است که حال عمومی شیخ زکزاکی نیز طی یکسال گذشته رو به وخامت گذاشته است به طوری که دفتر جنبش اسلامی نیجریه بارها  نسبت به وخامت حال و تشدید بیماری وی هشدار داده است. اگرچه با فشار و اصرار مسلمانان نیجریه در اوت 2019 شیخ زکزاکی برای درمان به هند اعزام شد، اما مهیا نبودن شرایط  درمان و عدم همکاری هند سبب شد تا وی به نیجریه بازگردد و از آن زمان تاکنون در بند نیروهای نظامی این کشور و در شرایط وخیم جسمانی قرار دارد.

طی ماه ها اخیر شیوع بیماری کووید 19 در نیجریه نیز شرایط را برای شیخ زاکزاکی و همسرش سخت تر کرده است. مقامات نیجریه نه فقط شرایط قرنطینه را برای شیخ زکزاکی مراعات نکرده اند، بلکه چندی پیش برخی منابع اعلام کردند که آنها تلاش داشتند تا فرد مبتلا به بیماری کووید 19 را در محل بازداشت شیخ زکزاکی نگه دارند، موضوعی که با مخالفت شدید زندانیان رو به رو شد. 

به هر حال، فشار بر مسلمانان نیجریه طی سال های اخیر با دستگیری شیخ  زکزاکی افزایش یافته است. دولت نیجریه برگزاری هرگونه تجمع توسط مسلمانان را در این کشور ممنوع کرده است ونیروهای امنیتی نیجریه با مسلمانان شرکت کننده در مراسمات مذهبی نیز با خشونت برخورد می کنند. از نظر مقامات نیجریه، شیخ زکزاکی عامل وحدت و همدلی میان مسلمانان است این درحالی است که برخی مقامات این کشور تحت فشارهای دولت های خارجی از جمله اسرائیل وآمریکا خواهان تفرقه میان مسلمانان و عدم مشارکت آنها در ساختار سیاسی و اقتصادی نیجریه هستند. 

اگرچه فشارهای مقامات نیجریه برای حذف شیخ زکزاکی ادامه دارد اما نه تنها مسلمانان نیجریه بلکه افکار عمومی مسلمانان جهان چنین سیاست هایی را بر نمی تابند و آنها نیز در حمایت از مسلمانان جهان خواستارآزادی زکزاکی هستند.

"مقصود حسین دومکی"سخنگوی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در این زمینه گفت: زکزاکی شخصیت محبوب میلیون‌ها مسلمان در جهان است و مسلمانان جهان، خدمات و فداکاری‌های بزرگ ایشان در راه ترویج دین مبین اسلام را فراموش نخواهند کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 5 آذر 1399 - 17:21:19

پربازدیدها