چهار محور سخنان سید حسن نصرالله به مناسب روز شهید

پنج شنبه 22 آبان 1399 - 19:33:22
چهار محور سخنان سید حسن نصرالله به مناسب روز شهید

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شب گذشته (چهارشنبه‌شب) به مناسبت روز شهید سخنرانی کرد که این سخنرانی را می‌توان در چهار بعد تبیین کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بعد نخست سخنان سید حسن نصرالله به موضوع مذاکرات مرزی لبنان با اسرائیل اختصاص داشت. چهارمین دور مذاکرات ترسیم مرزها میان اسرائیل و لبنان روز گذشته پایان یافت. تبلیغات زیادی انجام شد تا این‌گونه القاء شود که این مذاکرات در ادامه مذاکرات کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، اما سید حسن نصرالله در سخنان خود، این موضوع را قاطعانه رد و تأکید کرد: «مذاکرات فقط برای ترسیم مرزهاست و مقدمه‌ای برای هیچ چیز دیگر نیست.» 

بعد دوم سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان به تشریح نبرد با اسرائیل مربوط بود. سید حسن نصرالله در این خصوص پیامد سیاست صبر حزب‌الله اشاره و عنوان کرد این سیاست سبب شد برای اولین بار اسرائیل از موضع هجومی به موضع دفاعی تغییر وضعیت داد و از سوی دیگر از هرگونه درگیری با حزب‎‌الله لبنان هراس دارد. درعین‌حال، سیاست صبر حزب‌الله سبب تأثیرگذاری منفی بر روحیه سربازان اسرائیلی شد. اشاره دبیرکل حزب‌الله لبنان به وعده انتقالی است که پس از شهادت «علی کامل محسن» در اواخر ژوئیه گذشته داده شد و این وعده با انفجار مهیب چهار اوت بیروت به تعویق افتاد.

بعد سوم سخنان سید حسن نصرالله به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص داشت. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر برگزار شد، اما با گذشت حدود 10 روز هنوز نتیجه آن به طور رسمی اعلام نشده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر و نامزد جمهوری‌خواهان نیز نتیجه اعلام شده از سوی رسانه‌ها را نپذیرفته و ضمن اینکه سلامت انتخابات را زیر سؤال برده، اعلام کرد شکست را نمی‌پذیرد. نگرانی‌هایی در داخل آمریکا در خصوص نحوه انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن و حتی احتمال بروز درگیری‌ها وجود دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان این وضعیت در آمریکا را «یک آبروریزی برای دموکراسی» عنوان کرد که «فقط به ترامپ مربوط نیست بلکه به تمام حزب جمهوری‌خواه مربوط است.» نکته دیگر هم این بود که سیدحسن نصرالله تأکید کرد «نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد چیزی را در منطقه تغییر نمی‌دهد زیرا تنها اصل ثابت و اولویت مطلق برای آمریکا حمایت از اسرائیل و حفظ برتری نظامی آن است.»

بعد چهارم سخنان سید حسن نصرالله، به تشریح سیاست آمریکا در خصوص لبنان طی سال‌های اخیر اختصاص داشت. لبنان سال 2018 شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود که با پیروزی ائتلاف مقاومت همراه شد. سید حسن نصرالله معتقد است آمریکا با شکست طرح‌هایش در لبنان، رویکرد ایجاد فتنه و تخریب مقاومت را در پیش گرفته است.

فتنه در قالب ایجاد بحران‌های داخلی و شکل‌گیری تظاهرات و تبدیل آن به خشونت انجام می‌شود که از دید دبیرکل حزب‌الله لبنان همه این اتفاقات از درون «سفارت آمریکا در بیروت مدیریت می‌شود.» تخریب نیز از طریق نسبت دادن مشکلات اقتصادی به حزب‌الله و متهم کردن حزب‌الله به فساد از طریق دروغ‌پردازی انجام می‌شود. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند با اهرم اقتصاد بر مقاومت فشار وارد کنند. مسئولیت فروپاشی و فساد در لبنان را با دروغ‌پردازی بر حزب‌الله تحمیل کنند. هدف از تحریم‌ها علیه حزب‌الله فشار روانی و تحریک فضای مقاومت، جمع‌آوری اطلاعات و جذب مزدور است.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 آبان 1399 - 19:27:38