افزایش انتقادهای حقوق بشری از عربستان؛ «لُجِین الهذلول» سمبل مقاومت زنان سعودی

شنبه 17 آبان 1399 - 16:5:16
افزایش انتقادهای حقوق بشری از عربستان؛ «لُجِین الهذلول» سمبل مقاومت زنان سعودی

تهران - الکوثر : کمیته زنان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با هشدار به حاکمان عربستان درباره وضعیت بغرنج سلامتی «لُجِین الهذلول»، فعال زن عربستانی بازداشت شده در این کشور، آزادی فوری وی را خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «لُجِین الهذلول»، زن 31 ساله عربستانی از ماه مه 2018 تاکنون در بازداشت به سر می برد. این زن عربستانی صرفاً خواستار آزادی حق رانندگی زنان عربستانی شده بود، اما دادستانی کل عربستان وی را به «آسیب رساندن به منافع کشور» متهم کرده بود. تنها یک ماه بعد، حق رانندگی به زنان عربستانی داده شد، اما «لُجِین الهذلول» آزاد نشد و اکنون 30 ماه از بازداشت وی می‌گذرد.  

این زن عربستانی در حالی از 30 ماه پیش تاکنون در بازداشت به سر می‌برد که هیچ دادگاهی برای محاکمه وی برگزار نشده است و در واقع، بدون محاکمه در زندان به سر می‌برد. علاوه بر این، لُجِین الهذلول طی 30 ماه گذشته با شکنجه زیادی از سوی دولت سعودی مواجه شد. نهادهای حقوق بشری اعلام کردند لُجِین در زندان عربستان سعودی با جریان برق و اذیت و آزار جنسی، شکنجه شده است. وی حتی در معرض شکنجه از نوع غرق مصنوعی قرار گرفته است. وی با وجود شرایط بد جسمی در سایه اعتصاب غذا، از هشت ماه قبل تاکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد.

این فعال سعودی در اعتراض به خشونت‌ها، بازداشت بدون محاکمه و همچنین غیرقانونی بودن بازداشت خود، دست به اعتصاب غذا زده است. روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» چندی پیش در گزارشی با عنوان «جهنم هر روز فعال زن سعودی در زندان»، نوشت: «لجین الهذلول فعال زن سعودی در شرایط جهنمی در زندان عربستان بسر می‌برد و مجبور شده است در اعتراض به این شرایط از چند هفته قبل دست به اعتصاب غذا بزند.»

در سایه سکوت قدرت‌های غربی به خصوص آمریکا به وضعیت وخیم حقوق بشر در عربستان و به ویژه وضعیت وخیم «لُجِین الهذلول» و فعالانی امثال وی، نهادهای حقوق بشری غیردولتی و اخیراً نیز کمیته زنان شورای حقوق بشر سازمان ملل، از نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت سعودی ابراز نگرانی کردند. 

با افزایش انتقادها، حکومت سعودی فشارهای خود بر «لُجِین الهذلول» را افزایش داده و از وی خواستند توافقی را امضا کند که به موجب آن در مقابل دوربین هرگونه ادعای شکنجه و آزار جنسی را تکذیب کند و در مقابل این کار آزاد می‌شود.

واقعیت این است که «لُجِین الهذلول» تنها یک نمونه از فعالان عربستانی است که با خشونت ساختار به شدت خشن قدرت در این کشور مواجه شده است. بیش از 30 هزار زندانی سیاسی در زندان‌های آل سعود حضور دارند و بخش زیادی از این زندانیان نه تنها برای سال‌ها است که بدون محاکمه در زندان هستند بلکه تحت خشونت شدید نیز قرار دارند. 

برخی نهادهای حقوق بشری عربی از عربستان به عنوان «قلعه دیکتاتوری» یاد می‌کنند که حتی اصلاحات سال‌های اخیر محمد بن سلمان نه تنها از شدت خشونت این کشور کم نکرده بلکه حتی خشونت سیاسی و قضایی نیز روند افزایشی داشته است چرا که اصلاحات بن سلمان، اصلاحات عمیق نبوده بلکه صرفاً اقدام‌هایی سمبلیک اجتماعی بود.

نکته پایانی اینکه، اگرچه وضعیت وخیم «لُجِین الهذلول»، فعال زن عربستانی مورد توجه نهادهای حقوق بشری قرار گرفته، اما آل سعود طی حدود 6 سال اخیر وخیم‌ترین شرایط حقوق بشری را در یمن رقم زده است و از این بابت نیز تحت فشار زیادی قرار دارد. تاکنون حمایت بی‌سابقه دولت دونالد ترامپ در آمریکا به نوعی سبب عبور آل سعود از فشارهای جهانی شد. به همین دلیل نیز شکست احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا موجب نگرانی محمد بن سلمان و حکومت عربستان سعودی شده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 آبان 1399 - 16:0:17