اذعان ترامپ به نبودن آزادی رسانه ای در آمریکا

پنج شنبه 8 آبان 1399 - 16:3:42
اذعان ترامپ به نبودن آزادی رسانه ای در آمریکا

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه 2017 ، همواره لبه تیز حملات لفظی اش را متوجه رسانه های منتقد خود کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، هر چند این اتهام ترامپ به دلیل هم راستا نبودن برخی رسانه های آمریکایی با وی است، اما این امر نشانه واقعیتی غیر قابل انکار یعنی نبودن آزادی رسانه ای در آمریکا است. 

دونالد ترامپ در آخرین موضع گیری خود در این زمینه با انتشار پیامی در توئیتر، رسانه‌های کشورش را «فاسد» خواند و از نبود آزادی رسانه در این کشور انتقاد کرد.ترامپ در این پیام نوشت: «آمریکا آزادی رسانه ندارد، ما سرکوب روایت‌ها یا فقط اخبار جعلی داریم. طی دو هفته گذشته چیزهای زیادی در مورد اینکه چقدر رسانه‌‌هایمان فاسد هستند و اکنون درباره غول‌های فناوری که شاید حتی بدترند، معلوم شده است.»

ترامپ طی سخنرانی‌ها و پیام‌های مجازی خود، مخصوصاً در ماه‌ها و روز‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، بار‌ها رسانه‌های کشورش را به انتشار اخبار جعلی متهم کرده است.

ترامپ به عنوان رئیس جمهوری کشوری که ادعای آزادترین کشور جهان را یدک می کشد فقط معتقد به آزادی بیان و رسانه هایی است که صرفا به تمجید از سیاست ها و اقدامات وی بپردازند و تحمل کوچکترین انتقاد یا اعتراضی به خود یا سیاست ها و اقداماتش را ندارد.

رسانه اجتماعی توئیتر بار‌ها پیام‌های ترامپ را مصداق اطلاعات گمراه‌کننده دانسته و علامت‌دار کرده است.این رسانه اجتماعی دو هفته قبل با اعلام اینکه پیام ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ که در آن جو بایدن «دروغگو» خوانده شده و همچنین انتشار ویدئویی درباره کسب و کار «هانتر بایدن»، پسر وی در اوکراین، نقض سیاست‌های این رسانه محسوب می‌شود، حساب کاربری تیم ترامپ را تعلیق کرد.

بااین حال نگاهی به کارکرد رسانه ها و شبکه های اجتماعی در آمریکا نشان می دهد که چیزی به نام الیگارشی رسانه ای عملا در این کشور وجود دارد.

در واقع شرکت های عظیم رسانه ای اعم از رسانه های مرسوم مانند نشریات و شبکه های رادیو و تلویزیونی وشبکه های ماهواره ای و از هم مهمتر غول های فن آوری اطلاعات مانند گوگل، مایکرو سافت، فیس بوک ، توئیتر و اینستاگرام به طور معمول در راستای سیاست ها و منافع کلان آمریکا فعالیت کرده و در موارد بسیاری به پخش اخبار و گزارش ها و یا انتشار و تعامل داده ها و اطلاعات بر مبنای رویکردها و دیدگاههای خاص با توجه به خط مشی آن رسانه یا شبکه اجتماعی پرداخته و در بقیه موارد به سانسور و یا عدم انعکاس رویدادها و یا ارائه تحلیل های جهت دار پرداخته و در باره شبکه های اجتماعی نیز، این شبکه ها هر گونه محتوایی که بر خلاف سیاست های آنها که البته بر گرفته از دیدگاههای خاص مربوط به دولت آمریکا و یا گروههای منافع و نفوذ است را حذف و یا مسدود می کنند.

به ویژه در بخش فضای مجازی ، اکنون شاهد شکل گیری امپراطوری سایبری هستیم که حتی نگرانی کنگره آمریکا را درباره انحصار گرایی شرکتهای عظیم فن آوری اطلاعات موجب شده است. در گزارش 449 صفحه ای اخیر کنگره آمریکا پس از بررسی سیاست‌های رقابتی غول‌های فناوری این کشور که 16 ماه به طول انجامید، اعلام شده که شرکت‌های اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل، سیاست‌های انحصارطلبانه اتخاذ کرده اند.

به گفته  پیمان حسنی کارشناس سایبری : قانونگذاران آمریکا معتقدند که چهار شرکت اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک که از آن‌ها تحت عنوان «بیگ تِک»Big Techیاد می‌شود، با از بین بردن رقابت، سواستفاده از مصرف کنندگان، غارت شرکت‌های همکار و جمع‌آوری گسترده اطلاعات از کاربران، سیاست‌های ضدرقابتی در پیش گرفته‌اند.

در عین حال توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام به عنوان شبکه های اجتماعی آمریکایی که بردی جهانی دارند نیز هم راستا با سیاست های آمریکا بارها اقدام به بستن حساب های کاربری اشخاص و یا مقامات و یا نهادهای کشورهای مختلف به ویژه کشورهای رقیب یا مخالف آمریکا مانند روسیه ، چین ، ایران و و نزوئلا کرده اند.

این شرکتهای رسانه ای آمریکایی زعم خود با این گونه تصور می کنند که مانع اطلاع رسانی بر خلاف منافع آمریکا می شوند.در حالی که در عصر اطلاعات و ارتباطات هر گونه اقدام برای محدود ساختن روند اطلاعات با توجه به کثرت و تنوع رسانه ها از اینترنت گرفته تا ماهواره ها و رادیو و تلویزیون محکوم به شکست است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 آبان 1399 - 15:5:35