گاردین: ترکیه و امارات تحریم تسلیحاتی لیبی را فاحش نقض می کنند

چهار شنبه 16 مهر 1399 - 18:44:52
گاردین: ترکیه و امارات تحریم تسلیحاتی لیبی را فاحش نقض می کنند

تهران- الکوثر: تحقیقات گاردین نشان می دهد ترکیه و امارات متحده عربی به طور منظم و فاحش‌ به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی پرداخته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه گاردین چاپ لندن نوشت:  داده‌های پروازی و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند هر دو کشور از هواپیماهای ترابری نظامی بزرگ به منظور منتقل کردن اجناس و جنگجوها برای نیروها و مزدوران مشغول به جنگ در داخل لیبی استفاده کرده و به طور رایج به نقض تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۱ سازمان ملل علیه این کشور به رغم دادن وعده‌های سیاسی برای ممانعت از این کار پرداخته‌اند.

در این جنگ ۹ ساله، ترکیه از دولت توافق ملی مستقر در طرابلس که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده حمایت کرده در حالی که امارات به تقویت نیروهای جبهه مخالف آن تحت رهبری ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی پرداخته است.

یک دیپلمات آگاه به گزارش سالانه در دست انتشار هیئت کارشناسان مربوط لیبی در سازمان ملل که انتظار می‌رود متمرکز بر نقض تحریم‌های لیبی باشد، عنوان کرد: این تحریم تسلیحات کاملا بی‌تاثیر مانده است.

وی افزود: در ارتباط با آن دسته از کشورهای عضوی که مستقیما از جنگ حمایت می‌کنند، موارد نقض این تحریم به شکلی گسترده، فاحش و با بی‌اعتنایی کامل به تدابیر تحریم‌ها رخ داده است.

هم ترکیه و هم امارات ژانویه گذشته در یک اجلاس در برلین که هدفش متوقف ساختن مداخله خارجی با سرازیر کردن تسلیحات، سربازان و پول به لیبی بود شرکت کردند. رهبران ۱۱ کشور در این مذاکراتی که تحت نظارت آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با هدف متوقف ساختن جنگ میان دولت توافق ملی مستقر در طرابلس و نیروهای کنترل کننده بخش زیادی از شرق لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر بود شرکت کردند.

در این اجلاس که به عنوان یک نقطه عطف تلقی شد، فرانسه، روسیه، مصر، آمریکا و انگلیس به همراه ترکیه و امارات شرکت کردند. نتیجه اصلی آن طرحی پیشنهادی برای تحریم کشورهای ناقض تحریم تسلیحاتی لیبی بود.

اما در حالی که این کنفرانس برگزار می‌شد دو طرف مشغول تشدید تلاش‌هایشان بودند. در نتیجه ناظران می‌گویند که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل کاملا از بین رفته است.

این یافته‌ها بخشی از یک تحقیقات مشترکی هستند که رد تسلیحات انگلیسی را در سراسر جهان گرفته است و پروژه مشترکی با همکاری گاردین، بلینگکت و رسانه غیرانتفاعی لایتهاوس ریپورتس بوده است. لایتهاوس به ارائه اطلاعات بیشتری درباره استفاده ترکیه از هواپیماهای ترابری نظامی پرداخته و در قبال منابعش با رسانه‌های خبری آلمانی استرن و ای.آر.دی و روزنامه اسپانیایی ال دیاریو همکاری کرده است.

بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی در حال استفاده از برخی از ناوگان هواپیماهای نظامی ترابری C-۱۷ Globemaster III خود است که طبق گفته بوئینگ یک "هواپیمای بزرگ دوربرد ترابری نظامی به شمار می‌رود". شرکت بوئینگ و وزارت دفاع امارات به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

داده‌های پروازی راداری و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این هواپیماها به طور منظم از فرودگاه Qusahwira، یک فرودگاه بیابانی در امارات متحده عربی به مقصد دو پایگاه هوایی نظامی دوردست ازجمله سیدی برانی واقع در منطقه بیابانی غربی مصر که هم مرز با لیبی است و همچنین Gianaclis، نزدیک به اسکندریه پرواز کرده‌اند. این هواپیماها از یک پایگاه هوایی نظامی به موسسات نظامی و با خلبانی ارتش امارات سفر داشته‌اند که این هرگونه امکان این‌که ماموریت آنها غیرنظامی بوده باشد را رد می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده عملیات سریع تقویت ظرفیت ترابری در پایگاه هوایی سیدی برانی از اواخر ۲۰۱۹ هستند.

پایگاه‌های هوایی نظامی در مرز مصر با لیبی برای تلاش‌های امارات به منظور حمایت از نیروهای ارتش ملی لیبی تحت حمایت خلیفه حفتر کلیدی هستند.

دیپلمات مذکور اظهار کرد: چیزی که در آنهاست یا از طریق جاده‌ای نقل و انتقال یافته یا از طریق هواپیماهای در خدمت حفتر حمل شده‌اند. منابع با اشاره به تحریم تسلیحاتی لیبی گفتند، کمیته سازمان ملل نوشته که این تامین غیرمستقیم سلاح و تجهیزات مربوطه است که نقض قطعنامه محسوب می‌شود. وزارت امور خارجه مصر به درخواست برای اظهارنظر در خصوص استفاده از پایگاه‌های هوایی آنها پاسخ نداد.

ترکیه نیز از هواپیماهای ترابری نظامی Airbus A۴۰۰M برای تامین نیروهایش در عرصه میدانی در غرب لیبی و در حمایت از دولت توافق ملی مستقر در طرابلس استفاده کرده است.

داده‌های راداری و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که هواپیماها به طور منظم میان فرودگاه‌های ترکیه در استانبول غازی‌آنتپ و قیصری به مقصد مصراته در سراسر ژوئن، ژوئیه و اوت ۲۰۲۰ پرواز کرده‌اند. یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی از گروهی از افرادی که گمان برده می‌شوند شبه نظامیان سوری صف بسته برای سوار شدن به یک هواپیما در غازی آنتپ و در حال گفت‌وگو با یکدیگر باشند منتشر شده و این نشان می‌دهد که برخی از این پروازها نیروهای مزدور منتقل کرده‌اند.

دیپلمات مذکور توضیح داد: نیروهای هوایی ترکیه از یک مسیر جدید برای اجتناب از برخی مناطق اطلاعات پرواز استفاده کرده است. همه پروازها غیربرنامه‌ریزی شده و یا پروازهای چارتر ویژه بوده‌اند که به منظور پنهان کردن مسیرهایشان ترانسپوندرهای خود را خاموش کرده‌اند.

ترکیه در حال توسعه باند فرود در پایگاه هوایی الوطیه لیبی است تا کار را برای فرود هواپیماهای بزرگتر راحت‌تر کند.

یک منبع در وزارت دفاع ترکیه به گاردین گفت، فعالیت‌های این کشور در لیبی هدف‌شان پاکسازی بمب‌های به جا مانده از سوی نیروهای حفتر و ارائه کمک انسانی و اداره بیمارستان‌هاست.

همچنین روسیه هم علنا به نقض تحریم تسلیحاتی لیبی پرداخته است. تصاویر ماهواره‌ای از جت‌های میگ روسیه در جاده آسفالت در پایگاه هوایی الجفره لیبی از سوی فرماندهی آفریقایی ارتش آمریکا در ژوئن منتشر شدند.

آنها گفتند: این هواپیماهای روس برای حمایت از شرکت‌های نظامی خصوصی مورد حمایت دولت روسیه استفاده می‌شوند.


چهار شنبه 16 مهر 1399 - 18:3:35