الکاظمی:

روابط خوبی با ایران داریم

یک شنبه 13 مهر 1399 - 14:57:56
روابط خوبی با ایران داریم

بغداد- الکوثر: نخست وزیر عراق گفت با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم تا از این روابط حمایت کنیم زیرا برخی دوست دارند که این رابطه خراب شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مصطفی الکاظمی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از گذشت چند ماه از تصدی پست نخست‌وزیری اش به شبکه العراقیه گفت: من افتخار می‌کنم که مرا به شیعی بودن، سنی بودن و کرد بودن متهم می‌کنند زیرا این تنوع عنصر قدرت در عراق است اما واقعیت این است که من خود را یک عراقی ملی می‌دانم که در سرزمین سومر با ارزش‌های حسین، صحابه و ابراهیم نبی  تربیت یافته‌ام. به کسی خیانت نمی‌کنم زیرا کسی که ضعیف‌النفس است و اعتماد به نفس ندارد دست به چنین کاری می‌زند.

الکاظمی در پاسخ به کسانی که از وی به علت گرایش به محور آمریکا انتقاد می‌کنند، تصریح کرد: برخی بر روابط عراق با ایالات متحده خرده می‌گیرند درحالی که خود برای رهایی از رژیم صدام حسین به کاخ سفید رفتند. 

وی افزود: ایالات متحده در زمان اشغال تا سال ۲۰۱۱، اشتباهات زیادی مرتکب شد اما به ما در رهایی از رژیم صدام حسین و سپس جنگ با داعش کمک کرد و ما نباید از رابطه‌ای که به نفع ملت عراق است، خجالت بکشیم و شرمسار باشیم. اما برخی از سیاست‌مداران در ظاهرا از آمریکا انتقاد می‌کنند اما در اتاق‌های تاریک از آن اطاعت می‌کنند. 

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: ما از روابط خود با ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی خجالت نمی کشیم و اساسا از هر رابطه‌ای که در خدمت ملت عراق و مشکلات ما را به صفر برساند، شرمسار نیستیم و خجالت نمی‌کشیم. 

الکاظمی دریافت تهدید از ایالات متحده آمریکا درباره بستن سفارت آن در بغداد را رد کرد و گفت که عراق هیچ تهدیدی از سوی هیچ دولتی را نخواهد پذیرفت. ما احساس کردیم که آمریکا از تحولات مربوط به امنیت هیأت‌های دیپلماتیک در عراق ناراضی است و این نارضایتی حق آنها است. برخی تلاش می‌کنند که روابط عراق با کشورهای جهان را تیره کنند و عراق را به راحتی  به ناکجا بکشانند.

وی درباره سیاست خارجه دولت نیز توضیح داد: این دولت، دولت تعادل است و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر است. روابط ما با کشورهای عربی خوب است. با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم تا از این روابط حمایت کنیم زیرا برخی دوست دارند که این رابطه خراب شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 13 مهر 1399 - 13:57:51