سخنرانی امیر قطر در مجمع عمومی؛ نقد توافق سازش

جمعه 4 مهر 1399 - 18:48:8
سخنرانی امیر قطر در مجمع عمومی؛ نقد توافق سازش

تهران - الکوثر : شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن محکوم کردن اقدامات اسرائیل علیه فلسطین، گفت جامعه جهانی در قبال «لجبازی» اسرائیل ناتوان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، توافق بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی که روز 15 سپتامبر در کاخ سفید امضا شد، انتقاد برخی از کشورهای عربی را در پی داشته است. با این حال، می‌توان مواضع امیر قطر را که در مجمع عمومی سازمان ملل بیان شد، در زمره صریح‌ترین مواضع اعلام کرد که از تریبون یکی از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی بیان شد.  

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر عادلانه نبودن توافق، پایان ندادن به محاصره باریکه غزه و نقض قطعنامه‌های بین‌المللی را در نقد توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی مطرح کرد.

شیخ تمیم همچنین بر ضرورت پایان اشغالگری اسرائیل در مدت زمان مشخص و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس و خروج اسرائیل اشغالگر از تمامی سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد. وی در عین حال، خواستار این شد جامعه جهانی مسئولیت خود را ایفا کرده و برای پایان دادن به محاصره نوار غزه اقدامات جدی انجام دهد.

این موضع امیر قطر حاوی چند نکته مهم است. 

این موضوع نشان می‌دهد اختلاف‌های درون عربی همچنان ادامه دارد. پیش از این توافق در شورای همکاری خلیج فارس از ژوئن 2017 شکاف جدی میان اعضای آن وجود داشت و سه کشور عربستان، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و عمان و کویت نیز به نوعی در کنار دوحه قرار گرفتند.

عربستان، امارات و بحرین از سال 2017 تاکنون قطر را مورد محاصره قرار دادند. امیر قطر از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای انتقاد از امارات، بحرین و عربستان بهره گرفته و از یک سو خواستار لغو محاصره شده و از سوی دیگر توافق سازش ابوظبی و منامه با تل آویو را مورد انتقاد قرار داده است. 

علاوه بر این، اظهارات امیر قطر نشان می‌دهد توافق سازش سبب افزایش شکاف در درون جهان عرب شده است. در جهان عرب موضع یکپارچه‌ای در خصوص این توافق وجود نداشته و برخی از کشورها از آن استقبال کرده و برخی دیگر نیز با آن مخالفت کردند. مواضع شیخ تمیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد این توافق شکاف در درون جهان عرب را افزایش داده است. 

نکته دیگر این است که اظهارات امیر قطر صریحاً در مقابل اظهارات سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی قرار دارد. در حالی که ملک سلمان مدعی شد ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا است، شیخ تمیم رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی را عامل بی‌ثباتی و تنش در منطقه عنوان کرد. مصداق این دیدگاه امیر قطر نیز محاصره همه‌جانبه قطر و ممانعت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس است. 

اظهارات امیر قطر همچنین حامل این پیام راهبردی است که بلوک جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است. این اظهارات نشان می‌دهد در اثر توافق سازش ترتیبات امنیتی و سیاسی جدیدی در منطقه غرب آسیا شکل می‌گیرد. قطر، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در یک بلوک قرار گرفته و برخی کشورهای عربی به همراه رژیم صهیونیستی نیز در بلوک دیگر قرار گرفته‌اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 4 مهر 1399 - 18:45:15