تاکید گوترش بر چندجانبه گرایی برای غلبه بر چالش های جهانی

سه شنبه 1 مهر 1399 - 21:4:26
تاکید گوترش بر چندجانبه گرایی برای غلبه بر چالش های جهانی

تهران - الکوثر : پایبند نبودن برخی کشورها به چندجانبه گرایی سبب افزایش چالش های جهانی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، محیط زیستی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این مسئله واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد را در مراسم گرامی داشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد در پی داشته است.  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه چالش‌های چند جانبه بیشماری داریم اما از راه‌ حل‌های چند جانبه‌ گرایی عاجزیم، نبود راه حل‌های چند جانبه گرایانه برای غلبه بر چالش‌های جهانی را محکوم کرد و گفت: هیچ‌ کس حکومت جهانی را نمی‌خواهد اما باید برای بهبود حاکمیت جهانی تلاش کنیم. وی همچنین خواستار همکاری بیشتر بین‌المللی در مقابله با چالش‌های جهانی شد.

تاکید بر اجرای سیاست های چند جانبه گرایانه در حالی است که جهان اکنون با مشکلات بسیاری در حوزه های مختلف  روبه رواست. در حوزه سلامت و بهداشت، همه گیری بیماری کووید-19 سبب شده تا نیاز به همکاری های بین المللی در حل مسائل مربوط به پزشکی و بهداشت افزایش یابد، این در حالی است که تک روی برخی کشورها و عدم پایبندی به موازین بین المللی، مبارزه با این بیماری را سخت تر کرده است. توجه به مسائل  و موضوعات مربوط به محیط زیست همچنین تلاش جمعی برای کاهش گازهای گلخانه ای موضوع دیگری است که همکاری جهانی را می طلبد. پایبندی به قوانین تجارت جهانی و تقویت همکاری های سیاسی محور دیگر چند جانبه گرایی است.

به رغم اهمیت چند جانبه گرایی، این موضوع طی سال های اخیربه ویژه توسط آمریکا و برخی متحدانش نادیده گرفته شده است. در واقع مقامات آمریکا طی دهه های اخیر کوشیده اند یکجانبه گرایی و تامین منافع آمریکا را اولویت اصلی خود قرار دهند.

این رویه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در چهار سال پیش تشدید شده است. ترامپ به طور رسمی سیاست های چند جانبه گرایی را نادیده گرفته و با مطرح کردن شعار نخست آمریکا منافع واشنگتن را ارجح بر منافع کشورهای جهان اعلام کرده است؛ اقداماتی چون خروج از برخی سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه همه گیری کووید-19، به راه انداختن جنگ تجاری علیه چین و اروپا با بالا بردن تعرفه ها، خروج از توافقنامه ها و پیمان های جهانی چون برجام همچنین توافق آب و هوایی پاریس از جمله اقدامات امریکا علیه چند جانبه گرایی بوده است.

«پابلو خفره لئال» کارشناس شیلیایی در این زمینه گفت: ایالات متحده به طور دائم از چند جانبه گرایی خودداری می کند ... از نظرمقامات واشنگتن، امنیت ملی آمریکا، امنیت جهانی است. به عبارت دیگر، برای امریکایی ها آنچه که مربوط به منافع ایشان باشد جنبه جهانی پیدا می کند و اهداف، علایق و خواسته های سایر کشورها و مناطق جهان از جمله آسیای غربی و آمریکای لاتین و حتی اروپا اهمیتی ندارد.

این در حالی است که جهان کنونی دیگر تابع سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا نیست چنانکه طی هفته های گذشته به رغم همه تلاش های دولت ترامپ برای تداوم تحریم تسلیحاتی علیه ایران و همراهی جامعه جهانی با این خواسته غیرقانونی آمریکا در نهایت واشنگتن با شکست آشکاری مواجه شد.

«راس بیکر» استاد علوم سیاسی در این زمینه گفت:‌ ترامپ و دولت او از نظر سیاسی به ویژه سیاست خارجه آسیب زیادی دیده و منزوی شده اند. این موضوع در جدایی آمریکا از متحدان اروپایی درباره تمدید تحریم‌ها و آنچه آمریکا از آن به عنوان فعال‌سازی (به اصطلاح) مکانیسم ماشه یاد می کند، مشهود است.

اگرچه مقامات کاخ سفید تک روی و اجرای سیاست های یکجانبه گرایانه را همچنان اولویت امریکا و راهی برای کسب قدرت بیشتر می دانند اما در عمل، شواهد نشان دهنده شکست این سیاست ها و انزوای آمریکا در عرصه های بین الملی است.

«کریستوف هویسگن» سفیر آلمان در سازمان ملل متحد با بیان این که چندجانبه‌گرایی به معنای عمل به تعهدات و قابلیت اطمینان بودن است، گفت: تنها با همکاری تمامی کشورهای عضو سازمان ملل می‌توان بر چالش ها و بحران های بین المللی فائق آمد.

غلبه بر چالش های جهانی به ویژه در زمان کنونی دغدغه جدی جهانی است از این رو به نظر می رسد همراهی و همکاری کشورها در سطح جهانی و باور به چندجانبه گرایی به جای تکروی و یکجانبه گرایی می تواند شرایط بهتری را برای ساکنان کره زمین فراهم آورد و در این راستاهرگونه مقاومت یا تخلفی از این روند حاصلی جز انزوای روز افزون در پی نخواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 مهر 1399 - 19:16:51